Otobüsçü kısa mesafeye yoğunlaşıyor

Ben Turizm Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mehmet Özkeleş, şehirlerarası otobüs taşımacılığını değerlendirdi.

ŞEHİRLERARASI 14.04.2014, 12:42 14.04.2014, 16:28 Taşıma Dünyası
Otobüsçü kısa mesafeye yoğunlaşıyor
Uçak ve trenin gittiği hatların sektör için sıkıntı yarattığını belirten Ben Turizm Yönetim Kurulu Başkan Vekili Mehmet Özkeleş, “Otobüsçü için doğrusu da kazanç sağlayanı da kısa mesafeli hatlar. Otobüsçüler uçak ve trenin gitmediği hatlara yoğunlaşmalı, bizim öncelikli hedefimiz de bu” dedi.

Mehmet Özkeleş, sektörde yaşanan gelişmeler ve Ben Turizm’in hedefleriyle ilgili değerlendirmelerde bulundu.

Günlük 30 servis hedefi

Filolarında 36 araç bulunduğunu belirten Özkeleş, “Düşük sezonlarda araç filomuz bu seviyede geçiyor. Galerilerde de araçlarımız var. Yazın filomuzdaki araçları ihtiyaç olduğunda bunları devreye sokuyor ve 45 dolayında araçla hizmet veriyoruz. Bazı kısa mesafelerde yoğunluğumuz olduğu için 54 koltuklu araç yatırımı planımız var. Az da olsa tercih ediyoruz. Yazın, günlük 26 servis yapıyoruz. 2014 yılı için de bunu 30 servis olarak planlıyoruz. Özellikle, Marmaris, Bodrum, Isparta, Denizli, Muğla gibi uçağın ve trenin gitmediği bölgelere yoğunlaşma düşüncemiz var. Yeni bir iki hat konusunda araştırmamız var” diye konuştu.

Küçük firmalar zorlanacak

Önümüzdeki dönemde küçük firmaların ayakta kalmakta zorlanacağına dikkat çeken Özkeleş, “Uzun hatlarda otobüsçülerin para kazanma şansı kalmadı. O yüzden herkes kısa mesafelere ve uçağın ve trenin gitmediği bölgelere yoğunlaşıyor. Bu da bu hatlarda rekabetin büyümesine neden oluyor.  İstanbul-Ankara hızlı trenin açılması bu hatlarda yoğunlaşan firmalar için daha büyük sıkıntı yaratacak.  Bu firmalar da hat arayışı içinde. Önümüzdeki dönemde büyük firmalar kalacak; küçük firmalar da varlıklarını sürdürme konusunda büyük sıkıntı yaşayacak. Şu anda var olan 343 firma sayısı giderek azalacak. Küçülme bir yanıyla iyi olabilir; 250-300 firma seviyesine düşerse herkesin para kazanma şansı artacaktır.

Sektörde firmalar ya birleşecekler ya da bitecekler. Kendi bölgemizde 3 firma var. Gaziantep ülkemizin 6’ncı büyük kenti. Şu an potansiyel üç firmayı kaldırıyor. Ancak bölgeyi geçiş olarak kullanan firmalar sıkıntı yaratıyor. Burada kaliteli hizmet veren, yolcusunu memnun eden herkes kazanacaktır. Kısa mesafe otobüsçü için her zaman iyidir ve kazançlıdır. Gaziantep’ten Mersin 330 km 33 lira alıyoruz. Ankara 770 km 60 lira alıyoruz. İstanbul 1100 km 85 lira alıyoruz” dedi.

Maliyet ve konfor açmazı

Mehmet Özkeleş, maliyet ve konforlu hizmet standardı açmazını nasıl dengelediklerini şu şekilde açıkladı: “Kendi akaryakıt istasyonumuz ve yedek parça işimiz bu iki maliyet kalemini düşürüyor. Yazıhaneler, şubeler ve otobüsler bizim; bu da kontrolü kolaylaştırıyor. Aile şirketi olduğumuz için yönetim süreçlerini daha hızlı yapabiliyor ve maliyetlerimizi dengeleme imkanını bulabiliyoruz. Hizmetten ödün vermeden bunu yapabiliyoruz.”

Acenteler azalacak

2005 yılından beri internet bilet satışı yaptıklarını ve bu oranın her yıl arttığını vurgulayan Özkeleş, “Kışın internetten bilet alımına yönelik indirim yapıyoruz.  Önümüzdeki dönemde internetten bilet satışı oranı giderek aratacak, acente sayısı azalacak” dedi.

Hedef konfor ve kalite

Konforun hizmetin bir parçası olduğunu belirten Özkeleş, “Araçlarımızın tamamı koltuk arkası ekranlı. 10 inç Funtoro ekranlar ve internet bağlantısı ile yolcularımızın seyahat sırasındaki konforunu artırıyoruz.  Bu kalitede bölgemizde koltuk arkası ekran kullanan firma yok. Ayrıca bölgemizde filosunun büyük bölümünü yenileyen tek firma biziz” dedi.

Turizm taşımasında da varız

Turizm taşımacılığı alanında da hizmet verdiklerini ifade eden Mehmet Özkeleş, “Kendi bünyemizde, 3 aracımızın hizmet verdiği ‘Yesemek’ adında seyahat acentemiz var. Araç ihtiyaç olduğunda öbür araçlardan kaydırma yapıyoruz. Özellikle kış dönemlerinde tur şirketlerine de araba veriyoruz” diye konuştu. ■