banner69

Man 150 otobüs satacak, yüzde 25 pazar payına ulaşacak

banner113

14’üncü kez “Sezona Merhaba” etkinliğiyle sektörle bir araya geldiklerini belirten MAN Kamyon ve Otobüs AŞ Otobüs Satış Direktörü Can Cansu, “Geçen yıl yeni Tourliner aracımızı tanıtmıştık. Bu yıl 13 metrelik Yeni Lion’s Coach aracımız sektörle buluştu. Şu an 100 adetlik resmi otobüs siparişi aldık. Bunun 70 adedi Pamukkale Turizm’den. Üretim bandındaki yoğunluktan dolayı bunun 35 adedini teslim ettik. Trafiğe tescil edilen 13 metrelik aracımızın sayısı 44. Bu yılki hedefimiz 150 otobüs satmak, yüzde 25 pazar payı elde etmek” dedi.

banner114
PİYASA 23.04.2018, 11:03 23.04.2018, 11:25 Taşıma Dünyası
Man 150 otobüs satacak, yüzde 25 pazar payına ulaşacak
HABER: ERKAN YILMAZ / ANTALYA

MAN Kamyon ve Otobüs Satış Direktörü Can Cansu,
14 Nisan günü düzenlenen basın toplantısında, yeni Lion’s Coach ve otobüs pazarına yönelik değerlendirmelerde bulundu. 100 araçlık siparişi, yılın ilk yarısında teslim edeceklerini belirten Cansu, “Haziran sonuna kadar bu araçlar teslim edilmiş olacak. Bu yıla yönelik hedefimiz ise 150 adet otobüs satmak. İster son beş yılı ister son 8 yılı alın, bu süreçte yıllık ortalama otobüs satışı 1180 adet civarında olmuş, 2017 yılına kadar. Geçen yıl toplam pazar 639 adet oldu. Biz de 139 adet ürettik ve sattık, 129 aracımız tescil oldu ve yüzde 20,2 pazar payı elde ettik. Bu seneyi de en iyi ihtimalle geçen yıl gibi kapatacağımızı düşünüyoruz.

O rakamlar geçmişte kalmalı
Firmalar artık 3 yılda bir araç değiştirmemeli. Otobüsünü 5-8 yıl kullanabilmeli. Bakım aralıkları 75 bin km’ye çıktı diyoruz. Düzgün bakım yaparsanız, bu araçların 2-3 milyon km gitmesi mesele değil. Bu araçlar, 5 milyon km’ye kadar gitmesi için kurgulandı. Bu yılın en iyi ihtimalle 600 adet olacağını ve büyük bölümünün yılın ilk 6 ayında satılacağını düşünüyoruz. 13 metrede en az 150 otobüs üretmeyi ve satmayı planlıyoruz. Pazar payı hedefimiz de yüzde 25. Avrupa’dan da iyi sipariş geliyor. Fabrikada üretim Ekim ayına kadar dolu” dedi.

TL kampanyamız
Euro kredi borçlanmasının yasaklanmasının doğru bir adım olduğunu belirten Can Cansu, “Finans partnerlerimizle TL kampanyaları başlatacağız. Ancak burada firmaların yapması gerekenler de var. Rekabet yaparken, artan maliyetle göre bilet fiyatlarını güncellemeleri gerekiyor. Avrupa ve Doğu bloku ülkeleri de dahil 100 km’yi bizden daha ucuza taşıyan ülke yok. Ankara-İstanbul biletlerine bakıyoruz. 5 sene önce 100 km’si 2,6 Euro iken bugün 1,8 Euro. Kazanan yolcu, en iyi ikram, en iyi otobüs. Biz de TL’ye dönüyoruz ve kampanya açıklayacağız” dedi.

İkinci ele nur yağacak
Turizm taşımacılarının son yıllarda yaşadığı zorluklar nedeniyle sıfır araç almakta zorlanacağını belirten Cansu, “Turizmin geliri sıfır araç alacak düzeyde değil. Sıfırdan vererek yeni araba alacak bütçe oluşturmaları zor, ikinci ele talep olacaktır. Bunun sıfır araç pazarına çok etkisi olacağını düşünmüyorum. İkinci el değerlenirse arabasını verip yeni araba konusunda iştahlanır. İkinci el adede bağlı, pazar payınızı yüzde 40’a getirmediğinizde ikinci el dengesini kuramıyorsunuz. Yüzde 30-35’lere gelmedikçe yedek parça dengesini de kuramıyorsunuz” dedi.
Pamukkale Turizm ile yapılan 70 araçlık anlaşmaya yönelik açıklamada bulunan Can Cansu, kiralama döneminin artacağını iddia etti: “Bu işbirliğinde kiralama da var, takas da var, özmal da var. Kime satacağınız değil, kimden tahsilat yapacağınız, kime kazandıracağınız önemli. Biz işletmenin kendine, ödeyebileceği modeller için çalışıyoruz. Hatta 3 yıl önce gelen arabaların tekrar kiralanması ve bir kısmının alınması da var. Bu model bize masraflı oluyor. Bu model artacak ama rakipler malına bizim kadar güvenmedikleri için yapmıyorlar.”

4 firma daha aldı
Yeni MAN Lion’s Coach aracın lansman etkinliğinde Sümer Seyahat, Artvin Ses Turizm, Astor Turizm ve Eslem Turizm’e de teslimatlar gerçekleştirildi.
Astor Turizm, 4 otobüs yatırımını 2+1 koltuklu Lion’s Coach’tan yana yaparken Sümer Seyahat, Artvin Ses Turizm ve Eslem Turizm’in tercihi 2+2 koltuk düzeninde oldu.
Taşıma Dünyası’na açıklamalarda bulunan MAPAR Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Şahin, teslimatı yapılan otobüs sayısının 50’li adetlere ilerlediğini belirterek, “Bu yıl sonu için toplam pazarda benim öngörüm 170 civarında MAN otobüs satışının gerçekleşmesi. 7’nci aydan sonra işlerin daha rutine gireceğini düşünüyorum, ikinci el de hareketli olabilir. Biz bu sene 300-350 arasında ikinci el satarız. Son bir ayda ikinci el fiyatları yüzde 5 arttı. İhracatın da olması bunda bir etken. İkinci el otobüsçünün yüzünü güldürüyor. Bu yıl araç kiralama da iyi gidiyor. Geçen yıl 12 bin TL’ye aylık kiralama yapan turizm taşımacıları bu yıl 16-17 bin TL’ye bu kiralamayı yapmak durumunda kalıyor. Şu anda araba bulmakta da zorlanıyorlar. Pazar 600 civarında olur. 500 kesin olur, ama 600’un üzerine çıkmaz. Araçların değer kaybına yönelik buy-back modeli giderek yaygınlaşacak” dedi.

Otobüsçü dostu
MAPAR’ın otobüs pazarındaki başarısını iyi bir ekibe sahip olmalarına bağlayan Şahin, “Otobüs alanına çok büyük emek sarf ediyoruz. İşimizi iyi yapıyoruz. Biz de otobüsçü gibi işletmecilik yaptığımız için onların sorunlarını çok iyi biliyoruz. 2009 yılında MAN bayisi olduğunda ‘motor arıza yaptığında otobüsçü beklemeyecek’ demiştik. Yedek motorumuz var, o monte ediliyor, arızalı motor yapıldığında yeniden yerine takılıyor. Bunu şanzıman için de yaptık. Yedek araç verdik. Otobüs kaza yaptığında bir ay, 45 gün serviste kaldığı dönemlerde hiçbir ücret almadan yedek otobüs verdik. Bunların hepsi otobüsçü dostu olmaktan kaynaklanıyor. Onların yanında olmamız gerekiyor. Çünkü gerçekten zor para kazanıyorlar. Zahmetli bir iş yapıyorlar. Siz bu anlayışla hareket ettiğinizde başarı kendiliğinden geliyor zaten. Ayrıca ikinci el araçları, MAPAR güvencesi ve kalitesiyle tamamen yenileyerek sunduk. Bunda da çok başarılı olduk. Eski araçlara tekrar can katıyoruz” dedi. ■