MAN, 2015’i 210’u aşkın otobüs, 2750 çekici satışı ile kapatıyor

MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret AŞ Satış ve Pazarlama Direktörü Eren Gündüz ve Kamyon Satış Direktörü Serkan Sara, 2015 yılını değerlendirdiler. 2016 yılı hedeflerini aktardılar.

PİYASA 21.12.2015, 16:41 24.12.2015, 10:43 Taşıma Dünyası
MAN, 2015’i 210’u aşkın otobüs, 2750 çekici satışı ile kapatıyor
16 Aralık Çarşamba günü gerçekleşen basın toplantısında konuşan Eren Gündüz, 2015 yılının otobüs pazarı açısından çok değişik bir yıl olduğunu belirterek, “Herkes 2015 yılının sıkıntılı bir yıl olacağını öngörüyordu. Çünkü seçim yılıydı, ikinci seçimi öngörmüyorduk. Seçim,‘ekonomi açısından belli bir durgunluğa yol açar’ diyorduk. Doğu bölgesindeki karışıkla ilgili beklentileri biz az çok tahmin ediyorduk, bununla ilgili planlarımızı yaparken bunu da göze alıyorduk, ama tabii beklentilerimizin ötesinde bir sıkıntı oldu. Bir seçim değil, iki seçim oldu. Haziran’dan Kasım’a kadar ekonomi tamamen durdu. Herkes,‘1 Kasım’ı görelim; faizler, kur ne olacak,belli değil’ diyordu. 1 Kasım psikolojisi ile bir çeyreği kaybettik. 2 Kasım sabahı bir talep patlaması yaşandı,müthiş bir telefon trafiği başladı. 20 kamyon, 200 kamyon, 5O otobüs alalım denilirken,biz de tam ‘bir şeyler yapacağız’ derken Rus uçağı düşürüldü; kurda yeniden bir dengesizlik… Güneydoğu’da beklentilerin de ötesinde bir karışıklık yaşanıyor. Habur Sınır Kapısı kapandı. İnşallah bu sorunları, çatışmaları kısa sürede aşarız” dedi.

Rusya gümrüğünde 5 otobüsümüz
Türkiye-Rusya arasında yaşanan sorunun bir yansımasının da Rusya’ya gönderdikleri otobüslerin gümrükte kalmasıolduğunu belirten Gündüz, “Rusya’da MAN’ın ithalatçısı var. Onlar bize 5 otobüs sipariş etmiş, biz göndermişiz ama gümrük kapısından otobüsler sokulmuyor. MAN global bir marka olmasına rağmen‘Türkiye’de üretilen otobüsleri almayacağız’ diyorlar. Biz o arabalara şimdi pazar arıyoruz. Bu süreç iki ülkeyi de yaralıyor. Ama umuyoruz makul bir çözüm bulunur” diye konuştu.

Pazar 1400’e gidiyor
“Bu yıl şehirlerarası otobüs pazarında 1000 otobüs satılır diye yola çıkmıştık” açıklamasını yapan Eren Gündüz, “Bir çeyreği kaybettiğimiz halde pazar 1400’ler civarına gidiyor. Beklentilerin üzerinde bir pazar seviyesi yaşandı. Bütün markalar ciddi satışlar yaptı. Yeni yılda Euro 6’ya geçilecek olması alımları öne çekti. Biz bu noktada 170-180 satış planı yapmışken, bu hedefin üzerine çıktık. Kasım ayında yılı 210 ile kapatırız diye düşünürken, son siparişlerle bunu da aşabileceğiz. Yılı yüzde 16 pazar payı ile bitiriyoruz.Biz çılgınca satalım, sadece adede oynayalım mantığında hiç olmadık.Cirosu sağlam, yapısını doğru kurmuş şirketlere satıyoruz” dedi.

Seyahat otobüsünde 2+1 değişimi
Seyahat otobüs pazarının çok önemli bir değişim yaşadığına da dikkat çeken Eren Gündüz,“Sektörde 2+1 gerçeği var. Toplam otobüs pazarının 3/1’ini aştı. Daha da aşacağını görüyoruz.Herkes 2+1 otobüs alma derdinde. Piyasada daha önce herkes elindeki aracı karosercide, tehlikeli ve uygunsuz bir biçimde 2+1’e dönüştürüyordu. Devlet bu konuya el koydu, eskisi kadar kolay onay verilmiyor. Bir süre sonra bunun da durdurulacağı bilgisini aldık.Doğrudur, yanlıştır göreceğiz. Konuşmalar, pazarlıklar sıfır araca dönmeye başladı, sektörün çok dikkatli hareket etmesi gerekiyor. Şehirlerarası otobüs sektörü çift katlı ve 3 akslı otobüslerin çok ağır maliyetlerini yaşadı. 3 akslı otobüslerin dünya pazarlarında alıcısı olmadığı için bu araçlar yurtdışına da, turizme de gidemedi. Şimdi pazarda iki akslı 13 metre otobüsler var. Bu otobüsler ikinci ele düştüğünde nereye gidecek? 2+1 otobüslerde de bunun hesabının doğru yapılması gerekiyor.Biz de 13 metrelik ürün satabiliyoruz, ama biz 12 metrelik iki aks otobüslerin daha doğru bir ürün olduğunu düşünüyoruz. 12 metre 38 koltuklu 2+1 araçlarımızdan Pamukkale’ye 85, Kamil Koç’a 30, Metro Turizm’e 30 adet verdik. İki aks 13 metre konusunda dikkatli olunması gerektiğini düşünüyorum” dedi.

Yabancı markalar çok kan kaybetti
“Belediye otobüs pazarında yabancı markalar olarak çok ciddi kan kaybettik” diyen Eren Gündüz, “İhale Kanunu gereğince, belediyeler ve kamu kurumları daha iyi ürün, daha az yakıt tüketiyor diye daha fazla para veremiyorlar.Hangisien ucuzsa onu almak zorunda kalıyorlar. Öyle olduğu zaman, biz yerli üreticilere göre çok ciddi fiyat dezavantajı yaşamaya başladık. Çok pazar payı kaybediyoruz. Çok küçük alımlar veya Devlet Malzeme Ofisi projeleri haricinde büyük bir varlık gösteremiyoruz. Bizim belli donanımların daha ucuzlatıldığı, yerlileştirmenin daha fazla artırıldığı otobüs projemiz var ama MAN,belli bir kalitenin altına inmek istemediği için izin vermek istemiyor. Kamu İhale Kanunu bu şekilde devam ettiği süreceçok fazla büyüyemeyeceğimizin farkındayız. 2016 yılı için de belediye otobüsü pazarında çok fazla büyüme öngörümüz yok” dedi.

Euro 6 normu
Euro 6 normunun araçlara 13-15 bin Euro arasında bir fiyat artışı getireceğini de belirten Gündüz, “Bunu biz, standartKDV dahil10 bin Euro olarak yansıtmayı planlıyoruz” dedi.

2016 hedefleri
2016’da otobüs pazarının 1100-1300 bandında olacağını düşündüklerini de belirten Eren Gündüz, “Bunu biraz da geçebilir. Biz Mart ayına kadar da Euro 5 satışları yapmaya devam ederiz. 2016’da yüzde 16 pazar payımızın biraz da üstüne çıkabiliriz. 2+1 pazarı önümüzdeki süreçte pazarın yüzde 50’sine ulaşacak” açıklaması yaptı.

Politik ve ekonomik belirsizlikler pazarı etkiledi

Kamyon pazarı yüzde 10, MAN yüzde 12 büyüdü
Kamyon Satış Direktörü Serkan Sara, konuşmasına,2016 yılında çok daha fazla sektörel basınla bir araya gelmek istediklerini belirterek başladı. 2015 yılını değerlendiren Serkan Sara, “2 seçimin olması politik, ekonomik belirsizlikler kamyon pazarını da çok etkiledi.Şansımız; 3. Havalimanı 3. Köprü gibi büyük inşaat projeleri oldu. Bu projeler; bütün ekonomik ve politik belirsizliklere rağmen kamyon pazarınıbüyüttü. Geçen yılın aynı dönemine göre kamyon pazarı yüzde 10 büyüdü. Bu dönemde biz satışlarımızı yüzde 12 arttırdık. Yılı yüzde 15 artış seviyesi ile kapatıyoruz” dedi. Belirsizlik ortamında rekabetin içerisinde kalabilmek için MAN kalitesini öne çıkarttıklarını vurgulayan Serkan Sara, “2012 yılında lansmanını yaptığımız TGS EfficientLine serisi aracımız 3yaşına girmişti. Bu ürün bütün müşterilerimiz tarafından en az yakıt tüketen, en az arıza çıkaran bir araç olarak görüldü. Garanti harcamaları düştü. Bu aracımız birçok markaya da öncülük yaptı. Bir başarı hikayesi oldu. Müşteri memnuniyeti anketlerini sürekli yapıyoruz. Her sene araç kalitesi anlamında aşama kaydediyoruz. Şu anda sektörün en yüksek notuna sahibiz. Büyük projelerde çalışan firmalar MAN TGS EfficientLine serisinin farkını gördü. 3. Köprü inşaat sahasında çalışan 2bin kamyonun 500’ü MAN” dedi.

Euro 5 satışları devam eder
2016 Mayıs ayına kadar Euro 5 satışlarına devam edeceklerini belirten Sara, “Euro 6 satışı da yapıyoruz. Şu anda Türkiye yollarında en çok MANmarkaEuro 6 araç var. Euro 6 araçlarımızda birçok yenilik var.İlave teknolojiler geliştirdik.Telematics 2 sistemini, Efficient 2 serisini göreceksiniz. Cruise, top-tork gibi özellikler olacak. Otomatik şanzıman standart olarak devam edecek. Bu yeniliklerin hepsi yakıt tüketimini veyaşam boyu maliyetlerini azaltmak yönünde.

MAN sektörün yönünü değiştirecek
2016’daki Comwex Fuarı’na çok özel hazırlanıyoruz. Comvex büyük şov olacak bizim için. Biz,2012’de çekicide otomatik şanzımanı ve klimayı standart yaptık. Rakip firmalar bizi izledi. Euro 6 ile yapacağımız yeniliklerde sektör tarafından takip edilecek. Bunu hep birlikte göreceğiz. MAN’ın bütün ürün yelpazesi Türkiye de olacak. Bütün sektörlere yönelik araçlar göreceksiniz. Euro 6’dauluslararası nakliyeye, yurtiçi nakliyeye, inşaat grubunda ayrı bir çekici sunacağız. Kargo grubunu daha geniş bir yelpazede göreceksiniz. Comvex’te4x2, 6x2 8x2 sunacağız” dedi.

Yüksek adetli teslimatlar
Serkan Sara, Enco ve Orkun İnşaat’a yüksek adetlerde teslimatlar gerçekleştirdiklerini de vurguladı: “Enco firmasına 100 araçlık Euro 6 anlaşması yaptık, 60 aracı teslim ettik. Bu Türkiye’de en büyük Euro6 teslimatı ve bu teslimatlar devam edecek. İnşaat grubunda otomatik şanzımanın payını artırmaya devam edeceğiz ve bir süre sonra inşaat grubunda standart yapacağız. Bizim hedefimiz yüzde 50 paya ulaşmak değil.Müşterimizi yaşam boşu iş ortağı olarak görüyoruz ve kalitemizden de taviz vermiyoruz. Önümüzdeki 5 yıllık süreçte çekicinin payı yüzde 60-65 arasında olmaya devam edecek. 150 araçlık kredi onayımız geldi. Orkun İnşaat’a 8x4 damperin ilk 10 adedini bu hafta teslim ediyoruz.”
Satışların yüzde 80’ini bayiler üzerinden yaptıklarını belirten Serkan Sara, “2018 yılına kadar çok geniş bir bayi ağı oluşturma hedefleri bulunduğunu aktardı.

MAN Finans ve VDF birleşmesi
Serkan Sara, 1 Aralık’ta gerçekleşen MAN Finans ve VDF birleşmesinin çok olumlu yansımalarının olacağına inandıklarını belirtti: “Bu birleşme çok güzel sonuçlandı. Müşterilerimizehem fiyatlama anlamındahem esnek ödemeler anlamında çok geniş yelpazede avantajlı ürünler sunabileceğiz. Bakım paketi,uzatılmış garanti gibi sigorta kasko çözümlerini finanse edebileceğiz.”

Yedek parça stratejisi
Yedek parça stratejilerini tamamen değiştirdiklerine ve çok ciddi indirimlere gittiklerini belirten Sara, “Bu kalıcı olacak. Yansımaları çok iyi oldu. İlk başta karlılığımızbir miktar düştü, ama satışlarımız arttığı için bu düşüşü telafi ettik. Müşterileri memnun ettik, özellikle bakım parçaları, aşınan parçalar bu grupta yerli markalardan daha ucuz, yedek parça verebiliyoruz.Yaşam boyu maliyet bizim için çok önemli. Bunu hem aracın verimliliği ile hem yedek parçanın ucuzluğu ile sağlayabiliyorsunuz. Daha önce satamadığımız 900 kalemi çok daha fazla satar hale geldik” dedi.

Kamyonda 2016 hedefleri
12 ton üzerinde yüzde 8’lik, ithal pazarda yüzde 25’lik pazar payına sahip olduklarını belirten Serkan Sara, “Bu yılı 2750 adet çekici satışı ile kapatıyoruz. 2016’da 12 ton üzerinde 35 bin adedin üzerinde bir pazar bekliyoruz. Bizim hedefimiz de yüzde 9 pazar payı” dedi. ■

TopUsed noktaları artacak

Eren Gündüz, ikinci el tarafına yönelik şu değerlendirmelerde bulundu: “Sıfır satışla ikinci el artık entegre hale geldi. Şimdi sıfırı ikinci elsiz satamıyorsunuz. 10-12 yaşındaki bir araca da finansman hizmeti sunuyoruz. Komple bir hizmet sunduğumuz için pazarda bize hızlı bir yönelme var. Biz kar önceliği ile hareket etmiyoruz.Rekabet içerisinde avantajlı bir noktada olması için iş yapıyoruz.Özellikle kamyonda TopUsed’in devreye girmesi ileikinci el araçlarımızın değerlemesi çok yükseldi. İkinci elde şu anda İstanbul’da İkitelli, Tuzla, Ankara ve Konya olmak üzere 4 noktadayız.Bu 4 merkezde müthiş adetler yakalıyoruz. TopUsed satış noktalarını artırma planımız var. İlk plan İzmir, Adana-Mersin ekseninde, Trabzon ya da Samsun’da olacağız, ama bunları zaman içinde adım adım yapacağız. İstanbul’u beklediğimizden çok daha hızlı istenen noktaya getirdik.Biz,‘İstanbul bu sene kurulur, seneye yavaş yavaş ısınır, bir sene sonra tam kapasiteye ulaşır’ diyorduk, daha ilk seneden Ankara’yı geçti.Çok iyi gidiyor. 2014’ü, 200 kamyon satmayı planlarken 301 ile kapattık. Bu yıl 400 hedefledik. Şu anda 493. Yılı 550 ile kapatacağız. Yüzde 50 hedefi aşarak gidiyoruz. Çok kısa süre içerisinde 1000’e gideceğiz.Otobüste,yılda normalde 120 bandında araç satıyoruz. Şu an itibariyle 205 sattık. Bu yılı biz, otobüste arınma ve temizlenme yılı olarak gördük. Stoğumuzda çok uzun süredir bekleyen üç akslı otobüsleri Almanya’nında onayıyla çok iyi fiyatlara Makedonya, Bosna, Irakve Suudi Arabistan’a sattık.”