MAN 2018'de otobüste yüzde 14, kamyonda yüzde 11 pay aldı

PİYASA 24.12.2018, 11:35 24.12.2018, 11:54 Taşıma Dünyası
MAN 2018'de otobüste yüzde 14, kamyonda yüzde 11 pay aldı
- İlk 10 aylık TÜİK tescil verilerine göre 12 metre otobüs pazarında toplam 369 otobüs satıldı. MAN ilk 10 ayda 60 otobüs satışı gerçekleştirdi.
- Kamyon tarafında ise Kasım sonu itibariyle 10 bin 500 kamyon satıldı. MAN bu pazarda yüzde 11 pay elde etti.
- Otobüs satışlarının yüzde 60’ını, kamyon/çekici satışlarının ise yüzde 35’ini yurtdışına yapan MAN TopUsed 2018’i, toplam 600 satış rakamı ile kapatacak.
- Satış Sonrası Hizmetler alanında da fark yaratan MAN,n Türkiye’de Servis Yönetim Sistemi Management Information System for After Sales – MI4A programını geliştirdi.
- Yeni hafif ticari araç MAN TGE, “O sadece VAN değil, tam anlamıyla bir MAN” sloganıyla Türkiye’de ilk kez görücüye çıktı.

MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret AŞ’nin Yılsonu Değerlendirme Toplantısı, bu yıl 19 Aralık Çarşamba günü Otobüs Satış Direktörü Can Cansu, Kamyon Satış Direktörü Serkan Sara, İkinci El Satış Direktörü Aydın Yumrukçal, Satış Sonrası Hizmetler Direktörü Şinasi Ekincioğlu ile Hafif Araç Satış Müdürü Cumhur Kutlubay’ın katılımıyla gerçekleşti. 2018 gelişmeleri, 2019 öngörülerinin paylaşıldığı toplantıda, yeni hafif ticari araç TGE serisinin ilk tanıtımı da yapıldı.

Günlük üretim kapasitesi
Zor bir süreçten geçildiğini, ancak karamsar olma lükslerinin bulunmadığını belirten Otobüs Satış Direktörü Can Cansu, 2004’te Ankara’da günde 8,5 otobüs üretiminin startını vererek yılda 2 bin otobüs üretmeye başladıklarına dikkat çekti:  “Geçen 10 yılda Avrupa’da üç lokasyon kapatılırken otobüste tüm üretim Ankara fabrikamıza kaydırıldı. 2004’teki günlük 8,5 otobüs üretimi bu yıl 12’ye çıktı. 2019’da 15 olması için Almanya’dan baskı var. 5-6 bin otobüs satan MAN’ın 2019’da 8 bin otobüs satış hedefi var” dedi.

Yüzde 14 payımızı koruduk
2006-2016 yılları arasında Türkiye seyahat otobüs pazarının ortalama 1200 seviyelerinde olduğunu ifade eden Cansu, “2017’de pazar yüzde 45 daraldı ve 639 adet oldu. 2018’in de zor olacağını tahmin ediyorduk. Ama pazar, çok farklı etkenler nedeniyle, yüzde 45’in üstüne yüzde 30 daha daraldı. Ekim sonu itibariyle satılan seyahat otobüsü 369. Bizim satışımız ise 60 adet. Geleneksel pazar payımız yüzde 14’ü koruduk” dedi.

Telefonlar çalmaya başladı
KDV indiriminin psikolojik etkisinin olduğunu belirten Can Cansu, “KDV’deki indirim çok boşa giden bir çaba olmadı. Tabii, 40-50 otobüs 100’e çıkmadı ama yüzde 17 büyük indirim. Psikolojik bir etkisi oldu ve telefonlarımız çalmaya başladı” dedi.

Gelir düşük, ikram çılgın
Türk otobüsçüsünün Avrupa’daki meslektaşlarına göre km başına en düşük geliri elde ettiğini söyleyen Can Cansu, “Yunanistan, Bulgaristan, Almanya ve Avusturya gibi ülkelere baktığınızda bunu görüyorsunuz, gelir düşük, ikram çılgın. Bizim otobüslerimizde verilen ikram Lufhansa Havayollarında verilmiyor. Yeni Sun Ekspres ile Münih’e gittim. Bir bisküvi, kuru bir poğaça, bir bardak su, çay ya da kahve ikram ettiler üç saatlik yolculukta. Sektör bu harcamaları planlayamadığı için daha çok daraldı” dedi.

Patronumuz çıldırmadı
Yılın son ayında otobüs satışlarında nasıl bir hareketlilik olur sorusuna Can Cansu’nun cevabı, “Türkiye’de üç oyuncuyuz. Bizim patronumuz çıldırmadı, ama rakiplerde patron çıldırdı. Bunu net olarak, müşteriye böyle anlatıyorum. Dükkanı mı boşaltıyorlar, iki yıllık stokları var ondan mı böyle oluyor, bilmiyorum. MAN dışındaki rakiplerimiz, herhalde 100 ile 200 otobüs satmayı planlıyorlar. Ben bunun en fazla 80’lerde biteceğini düşünüyorum. Ama bizim patron çıldırmadı. Bizim maliyetlerimiz reel maliyetler. Biz otobüsümüzü yüzde 40 ucuzlatamadık. Hâlâ mantıklı, yani aynı rakamda gidiyor. Yeni havalimanının ulaşımına yönelik bu yıl 50 otobüs, 2019’da 100 otobüs planı vardı. Eğer son ayda 60-100 otobüs satılırsa bunun en büyük sebebi havalimanı” şeklinde oldu.

Sıfır stokla kapattık
Can Cansu, “Gururla söylüyorum; 2016-2017’yi sıfır stokla geçtik. Biz üç yıldır bir yıl stokta bekleyen araba satmadık. Biz bu sene 150 otobüs satarız diye plan yaptık. Başta gerçi 170-180 idi. Ama 150 ürettik. 60 adedini Türkiye pazarına 90’ını da Avrupa ve Afrika pazarına satarak bitirmeye çalışıyoruz. Bu yılı da belki sıfır stokla kapatacağız. En önemlisi ben, kârlı satıyorum. 2019 bu seneden daha düşük olacak. Turizm taşımacılığı alanında hâlâ 2014 gelir seviyesine gelemedik. Bu alanda kiralanan otobüsler hâlâ şehirlerarasındakinin yarı fiyatında, 14-15 bin TL seviyesinde. O nedenle ben 2019’un ikinci el yılı olacağını düşünüyorum” dedi.

12 bin 500 ile kapanacak
Kamyon Satış Direktörü Serkan Sara, 2018’in yüzde 45 daralma ile 12 bin 500’ler seviyesinde kapacağına dikkat çekti: “2017’de, 12 ton üzerinde 20 bin civarında bir pazar yaşamıştık. Türkiye’nin potansiyeline uygun olmayan düşük bir pazar diye bunu beğenmiyorduk. 2011’de 45 binlik pazarı görmüşüz. 2005-2006 yılında 40 bin adetler yaşanmış. 20 bin, bizim için diplerde bir pazardı. Aslında yılın ilk beş ayı iyi geçti. 8 bin dolayında bir kamyon pazarı oluştu. Uluslararası nakliye tarafında 300 adetlik Mars projesini gerçekleştirdik. Hâlâ da teslimatları devam ediyor. İnşaat tarafında Ankara-Nevşehir Otobanını yapan Erk İnşaat ve Pi Makine’ye 200 adet, havalimanı inşaatı için de 100 adet teslimat gerçekleştirdik. Bu teslimatlar bizi pazar payında çok iyi noktalara getirdi. Seçim kararıyla birlikte Mayıs ve Kasım arasında 2 bin 500 adetlik bir satış oldu ve 10 bin 500 seviyelerine geldik. Aralık ayında bir hareket var ve pazar 12 binler seviyesinde kapanacak gibi görünüyor. Bu daralan pazarda payımızı geliştirdik. Yılsonunda 11,5-12 gibi bir paya ulaşacağız. Yine ithal markalar arasında birinciliğimizi koruyacağız. Biz bu yıl dibi gördüğümüzü düşünüyoruz, daha kötüsü olmaz diye umut ediyoruz.”

2018 dönüşüm yılımız oldu
2018’de MAN açısından önemli dönüşümlerden birini gerçekleştirdiklerini de ifade eden Sara, “Biz yıllar içerisinde inşaat, damper, mikser ve pompa kamyonlarında iyi bir marka, pazar payı yüksek bir marka olarak öne çıktık. 2018 başı itibariyle uluslararası nakliyede çok büyük bir atılım gerçekleştirdik. Tabii, bu bir anda olan bir atılım değil. Birçok nedeni var; bunu, ikinci el, finans, satış sonrasıyla başardık. Uluslararası nakliyeye verdiğimiz deneme araçlarıyla onların gönlünü kazandık. Bu da pazar payımıza yansıdı. Bağımsız bir kuruluş tarafından yapılan müşteri memnuniyetinde MAN Türkiye, hem satış hem de satış sonrasında birinci seçildi. Bunun etkilerini satışlarımızda görüyoruz. Pazar ne kadar küçük olsa da payımızı geliştiriyoruz” dedi.

2019 beklentisi
Serkan Sara, 2019 yılı beklentilerini de şu şekilde açıkladı: “2019’da, Mart sonunda yine bir seçim var. Bu seçim pazarımızı olumsuz etkileyecek gibi görünüyor. Beklentimiz, ilk 6 ayın daha yavaş olacağı şeklinde. Daha sonra hareketlenme başlayacak ve daha iyi bir pazar olacak. Toplamda beklentimiz 2018’den biraz daha yukarda, 13 -14 bin civarı. 2019’da yine yeniliklerimiz olacak. Yeniliklerden birisi; yakıt tüketimini bir miktar azaltmak ve kazançları daha da büyütmek üzerine olacak.”

KDV’nin düşmesi olumlu yansıdı
KDV’nin yüzde 1’e inmesinin finansmanın zor olduğu bir süreçte alımlara olumlu etkisinin olduğunu belirten Serkan Sara, “Kredi limitlerinin sıkıntılı olduğu, finans kuruluşlarının iştahlı olmadığı bir dönemde KDV’nin yüzde 1’e inmesi pazarı olumlu etkiledi. Yüzde 17 daha az kredi kullanıyor olunmasının etkilerini gördük. Ertelenmiş bir talep vardı ve Aralık ayında bu hayata geçti. Aralık ayında 1500 civarında bir satış olacağını düşünüyoruz. Yüzde 45’lere gelen yıllık faizlerde, şimdi yüzde 30’lar konuşuluyor. Ben yüzde 20’lere geleceğini düşünüyorum. Biz de kampanyalar yapıyoruz, 2019’da da bu kampanyalar devam edecek” dedi.

İkinci elde 600 adetlik işlem
MAN TopUsed olarak 2018’de otobüs satışlarının yüzde 60’ını, kamyon/çekici satışlarının ise yüzde 35’ini yurtdışına satma başarısını gösterdiklerini belirten İkinci El Satış Direktörü Aydın Yumrukçal, “Bu yılı 600 satış ile kapatacağız. Bu yıl yurtdışına yapılan satışlar daha da önem kazandı. Halen Ankara merkez fabrika, İstanbul Asya ve Avrupa yakaları, Ankara Kayaş, İzmir ve Konya’daki ilave satış noktalarımız ile birlikte toplam 6 şubemizle hizmet veriyoruz. En kısa zamanda Mersin bölgesine ilave bir satış noktası açmak hedefindeyiz. MAN TopUsed, sıfır satışlarda vermiş olduğu takas destek hizmetinin yanı sıra marka ayrımı gözetmeksizin serbest alımlar da yapıyor. Takasa alınan veya serbest alım yapılan araçlar, bağımsız ekspertiz raporları ile destekleniyor. MAN TopUsed, yılın ilk 6 aylık bölümünde satışlarının yüzde 10’unu yurtdışına gerçekleştirirken, ikinci yarıda ise bu oran yüzde 80’e ulaştı” dedi.

Satış sonrasında farklılık
MAN’ın Türkiye’de geliştirdiği Servis Yönetim Sistemi Management Information System for After Sales (MI4A) ile satış sonrası hizmetler alanında fark yaratmaya devam ettiklerini belirten Satış Sonrası Hizmetler Direktörü Şinasi Ekincioğlu, “Biz öne çıktığımız sorunsuz ve arızasız araç konusundaki farkımızı, daha da çoğaltma hedefimize doğru ilerliyoruz. Bu yıl, Türkiye’de servis yönetim yazılımını daha da geliştirdik. Bizim geliştirdiğimiz yeni servis yönetim programımız MI4A, çok başarılı sonuçlar verdi ve MAN’ın diğer ülke organizasyonundan talepler gelmeye başladı. MI4A, birçok yönetimsel avantajının yanı sıra daha hızlı ve ileri raporlama olanakları sunuyor; arıza kodları tüm müşterilerde çok hassas ve yakından izleniyor. Sistemde tespit ettiğimiz genel kullanım kusurları hakkında müşterilerimizi önceden uyarabiliyoruz. Müşterimizin yararına olacağını tespit ettiğimiz olası her değişikliği, servis ziyaretleri sırasında ücretsiz olarak yerine getiriyoruz. Bununla birlikte tüm işlemler genel merkezden anlık izlenerek, servislerimiz kalite değerlendirmesinden geçiriliyor, notlandırılıyorlar. Bu notlara de göre destek primleri alıyorlar. Merkezdeki bölge yöneticilerimizin başarılarını da, bölgelerindeki servis hizmet kalitesine göre değerlendiriyoruz” dedi.  ■

MAN TGE görücüye çıktı.
İlk tanıtımı, “O sadece VAN değil, tam anlamıyla bir MAN” sloganı ile yılsonu değerlendirme toplantısında yapılan MAN TGE ilgi çekti. TGE’nin, MAN’ın 3 ile 44 ton teknik kapasite aralığındaki geniş ürün gamını tamamladığını belirten Hafif Araç Satış Müdürü Cumhur Kutlubay, “MAN TGE yük ve yolcu taşımacılığı alanına yeni bir soluk getirecek. 9,3 ile 18,4 metreküp aralığındaki taşıma hacmi, 3,0- 5,5 ton yük taşıma kapasitesi, 16-19 koltuk yolcu koltuğu sayısı, önden çekiş, arkadan itiş ve 4x4 çekiş sistemi seçenekleri ile Yeni MAN TGE, segmentinde standartları yeniden tanımlayacak. Polonya’da üretilen yeni MAN TGE ile müşterilerimizin ‘konfor’ ve ‘güvenlik’ ihtiyaçlarını karşılamaya azami özeni göstereceğiz, düşük yakıt tüketim, en düşük onarım ve bakım maliyetiyle kazançlarını büyüteceğiz. Tüm araçlarımızda, Acil Durum Fren Desteğini (EBA) standart donanıma ekleme kararı aldık. EBA sistemi, mesafe sensörleri sayesinde; seyir halinde, çevresindeki araçları kontrol etme ve acil durumlarda otomatik frenleme yaparak durma mesafesini kısaltma becerileriyle sürücü ve yolcu güvenliğini arttırıyor. Yaptığımız görüşmelerde müşterilerimizin de bu araçtan büyük bir memnuniyet duyduğunu gördük. Satışlarımıza başladık. Çok ciddi talep gördü ve 2019 yılında da müşterilerimizden büyük bir ilgi göreceğine inanıyoruz” dedi.