Turizm araçlarına yaş sınırlaması kalksın

İstanbul UKOME’nin turizm araçlarına yönelik aldığı 5 yaş sınırının sektöre büyük zarar verdiğine dikkat çeken İstanbul Turizm Seyahat Acentaları Derneği (TUSAD) Başkanı Hasan Bayram: “Bu kararın niye alındığını anlamak mümkün değil. Dünyanın hiçbir ülkesinde bu tür bir uygulama yok. Belediye yetkililerinin yanlış yönlendirildiğini düşünüyorum. Bu kararın bir an önce düzeltileceğine de inanıyorum” dedi.

RÖPORTAJ 10.10.2016, 10:47 10.10.2016, 12:08 Taşıma Dünyası
Turizm araçlarına yaş sınırlaması kalksın
RÖPORTAJ: ERKAN YILMAZ

İstanbul Turizm Seyahat Acenteleri Derneği (TUSAD) Başkanı Hasan Bayram ile bir ara araya gelerek, İstanbul UKOME’nin 14 Temmuz 2016 tarihinde aldığı turizm araçlarına yönelik 5 yaş sınırının ve turizm taşımacılarının sorunlarını değerlendirdik.

3 bin üye
TUSAD Derneği’ni bir yıl önce kurduklarını, hem genel olarak hem de Arap turistlere yönelik hizmet veren acentelerin yaşadıkları sorunlara çözüm bulmayı amaçladıklarını belirten Başkan Hasan Bayram, “Derneğimizi genel turizm sektörüne ve Arap turistlere hizmet veren acentelerin yaşadıkları sorunlara çözüm bulma amacıyla kurduk. Üyelerimiz arasında acentelerin yanı sıra taşımacılar da var. 3 bin dolayında üyemiz var. Yaşanan sorunların temelinde uzun vadeli bir turizm programımızın olmaması yatıyor. Seyahat acentesi, turistlerin sorunlarına çözüm bulmak için çaba gösterse de denetimlerde ve mevzuatlarda yaşanan çelişkiler nedeniyle bazen sorunlar çıkıyor” dedi.

Daha iyi hizmet için…
14 Temmuz 2016 tarihinde İstanbul UKOME’nin şehiriçinde hizmet veren turizm araçlarına yönelik 5 yaş sınırının sektörde büyük bir sıkıntı yarattığını vurgulayan Hasan Bayram, “Belediye yetkililerine bu iş VIP şekilde yapılıyor denildi, onlar da 5 yaş sınırı konulursa daha iyi hizmet verilir gibi bir anlayışa kapıldı. Size 2007-2008 model araçlarımızı da göstereyim, 2016 modelden aşağı kalır bir yanı yok. Bizim araçlarımız çok fazla km yapmıyorlar. Kısa mesafede ve müşteri olduğunda çalışıyorlar.  Günde 4-5 saat çalışıyor. Taksilerde 5 yaş şartı var deniliyor, ama biz taksiler gibi çalışmıyoruz. Biz tanımlı müşteriyi taşıyoruz. Bir taksi 24 saat yol yapıyor. O araç zaten 5 yılda km olarak bitiyor. Taksi ile VIP turizmi karşılaştırmak doğru değil. İstanbul’da 4 bin dolayında araçla VIP turizm işi yapılıyor. Eğer belediye 5 yaşta diretirse, araçların yüzde 75’i sistemden çıkmak zorunda kalacak. 10 yaşta olursa yüzde 20 civarında aracın sistemden çıkması söz konusu” dedi.

Yaş sınırı olmamalı
5 yaş sınırı uygulamasının gelişmiş ülkelerde değil, turizm anlamında daha geride kalmış ülkelerde uygulandığını gördüklerini de belirten Hasan Bayram, “İran’da, Afganistan, Pakistan’da uygulandığını duyduk. Ancak Avrupa’da böyle bir uygulama yok. Hatta yaş sınırı yok. Türkiye araç muayenesi alanında Avrupa seviyesinde, trafikte hizmet vermesi mümkün olmayan bir aracın muayeneden geçmesi çok mümkün değil. Biz de yaş sınırının olmamasını talep ediyoruz” dedi.

60 gün bağlanıyor
Son 20 gündür yapılan denetimler sonucunda 60’a yakın araca 5 yaş ile ilgili cezalar kesildiğini açıklayan Hasan Bayram, “Bu karar 14 Temmuz 2016 tarihinde alındı. Darbe girişimi olunca uygulamaya başlanılmadı ama son 20 gündür ciddi manada araba bağlanıyor. 5 yaş sınırına uymayan araçlar 60 gün bağlanıyor ve 2 bin 600 TL ceza kesiliyor. Şu ana kadar 60’a yakın araca ceza kesildi. Aslında bu yönde bir düzenlemenin işareti Şubat 2016’da verildi. Çünkü o tarihten itibaren belge yenilemeleri yapılmamaya başlandı. O tarihten beri sıkıntı yaşanmaya başladı. Ancak belge verilmediğini biz Emniyete anlattık, bir süre anlayışlı davranıldı. Ama ilk ceza 20 gün önce kesildi” dedi.

Otomobille VIP taşımacılık
Otomobille VIP turizm işinin yapılabilmesinin de önünün açılması gerektiğini vurgulayan Bayram, “Balayı için bir çift geliyor. Bizden lüks bir otomobil talep ediyor. Onu alamıyoruz. Bir prens geliyor. Bir şirket yöneticisi geliyor. Otomobil isteniyor ama gönderemiyoruz. 9+1 veya 2-3 kişi için kocaman araçları göndermek durumunda kalıyoruz. Turizm taşımacılığında VIP taşımacılığının da otomobille yapılabilmesinin önünün açılması şart. Turizme engel koymak değil, geliştirmek için çaba göstermek gerektiğine inanıyoruz. Birçok araç bağlandı. Prens bile arabadayken aracı bağlananlar var. Taksiciler biz bu talebi yaptığımızda yanlış anlıyorlar. Biz belirli bir müşteriyi taşıma işini yapıyoruz, onların alanına giriyoruz diye algılamasınlar” dedi.

Bu karar düzeltilecektir
İBB Genel Sekreter Yardımcısı Muzaffer Hacımustafaoğlu ile çözüme yönelik bir görüşme yaptıklarını da ifade eden Hasan Bayram, “Bizim görüşlerimizi dinlediler. Bu kararın düzeltilmesine yönelik çaba göstereceklerini açıkladılar. Kendilerini kararın yanlış olduğuna dair ikna edebildiğimizi düşünüyoruz. İlk UKOME toplantısında bu kararın düzeleceğine inanıyoruz. Biz yaş sınırı olmamasını, ancak olacaksa da özellikle 9+1 koltuklu VIP turizm işi yapan araçlarda 10 yaş sınırlamasının olmasını talep ediyoruz ” diye konuştu.

Suriyeliler VIP taşıma işinde

Yaşanan düzenlemelerin yanı sıra Suriyelilerin de bu işe girmesinin getirdiği sorunları yaşadıklarını belirten Hasan Bayram, “Suriyeliler bu alana adım attı. Hiçbir belge olmadan bu işi yapıyorlar. 2 bin dolayında bu işi yapan var. Üstelik araçları da çok eski model. Polis durdurduğunda ise akrabaları olduğunu söylüyorlar. Ama çok ciddi şekilde bu işi yapan Suriyeli var” dedi.

2016’da yüzde 25 düşüş
Arap turist sayısında bu yıl yüzde 25 düşüş yaşandığına dikkat çeken Hasan Bayram, “2016 yılı genel olarak düşüşle geçti. Yüzde 25 düşüş var. Arap turist sayısında 2015 çok iyiydi. 800 bin turist gelmişti. Darbe girişimi, terör olayları Arap turistlerin gelişini de etkiledi. Arap turistler İstanbul’a geliyor ilk önce Bursa-Yalova, Trabzon gibi şehirlerimize dağılıyor. En çok, Sultanahmet, Adalar, Uludağ, Sapanca Gölü’nü ziyaret ediyorlar. En çok et yemekleri, mezeleri ve Karadeniz yemeklerini çok seviyorlar. Suudi Arabistan, Kuveyt, Bahreyn, Katar gibi ülkelerden geliyorlar. Türkiye’ye gelen Arap turistler diğerlerine göre çok fazla döviz bırakıyor. Bir Arap turistin ülkemizden 140 bin TL kargo parası verdiğini biliyorum. Arap turistlerin yüzde 80’i VIP. Irak ve Libya güvenlik gerekçesi ile vize konulması da turist sayısını da etkileyen bir durum oldu” dedi.

Yatırım danışmanlığı da yapıyoruz

2017 yılından turizm açısından umutlu olduklarını belirten Hasan Bayram, “Biz turistleri sadece taşımıyoruz, yatırım danışmanlığı da yapıyoruz. Arsa, daire alımları, iş kurma konusunda yönlendirmeler yapıyoruz. Bizim yönlendirmemizle çok sayıda ev alan Arap turist var. Ev alsalar da VIP taşıma talep ediyorlar” dedi.

Yeni havalimanında park alanı
İnşası süren havalimanında turizm taşımacılarına yönelik bir park alanı istediklerini de belirten Hasan Bayram, “Yılda 150 milyon yolcu taşıma kapasitesine ulaşacak bir havalimanında, turizm taşımacılığına yönelik bir park alanı tahsis edilmesini bekliyoruz. Bu bizim de ülkemizin de turistlere sunduğu hizmet kalitesini artırır” diye konuştu.

Biz plaka falan istemiyoruz
Hasan Bayram, servisçilerin plaka tahdidi isteklerini de değerlendirdi: “Biz plaka falan verilsin istemiyoruz. Bizim işimize yaş şartı gibi veya farklı bir düzenleme ile engel çıkartılmasın yeter.” ■