Otobüsçüler 15 günde 13,5 milyon yolcu taşıdı

TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi Başkanı Mustafa Yıldırım, kış aylarında 450 bin olan günlük yolcu hareketliliğinin Ramazan Bayramı’nda 1 milyona çıktığını belirterek, “Bayram öncesi ve sonrasındaki 15 günlük süreçte sektör 13,5 milyon civarında yolcu taşıdı. Sezondan da beklentimiz yüksek” dedi.

ŞEHİRLERARASI 10.07.2017, 12:03 10.07.2017, 12:17 Taşıma Dünyası
Otobüsçüler 15 günde 13,5 milyon yolcu taşıdı
Okulların kapanması ve Ramazan Bayramı ile şehirlerarası otobüsçülük sektörün yüzü gülmeye başladı.  Bayram sürecinde çok yoğun bir hareketlilik yaşanırken, bunun sezon sürecinde devam etmesi bekleniyor.

Hareketlilik sürecek
TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi Başkanı Mustafa Yıldırım, sezon öncesi yaptığı değerlendirmelerde okulların kapanması ve Ramazan Bayramı ile sektörde hareketliliğin başlayacağını dile getirdiğini belirterek, “Geçen yıl yaşanan zorluklar, darbe süreci, olumsuzluklar tatil yapılmasını engellemişti. Ancak daha önce de dile getirdiğim gibi; okulların kapanması ve Ramazan Bayramı ile hareketlilik başlayacağını düşünüyorduk; beklediğimiz gibi de oldu. Bayram sürecinde 1 milyon civarında yolcu taşındığını düşünüyorum. Sefer sayıları bunu ortaya koyuyor. 15 günlük dönemde 12,5-13,5 milyon arasında bir yolcu taşındığını düşünüyoruz. Bu hareketlilik sezon boyunca sürecek, Kurban Bayramına kadar yoğun bir hareketlilik yaşayacağız. Hatırlatmak isterim ki, kış aylarında sektörün ortalama yolcusu 450 bin civarındaydı, bayram sürecinde 1 milyon civarına geldi” dedi.

Sektör fırsatçılık yapmadı
Yıldırım, artan yolcu talebine rağmen sektörün fırsatçılık yapmadığını da dile getirdi: “Artan maliyetleri uzun süre bilet fiyatlarına yansıtamayan sektörümüz, artan yolcu talebiyle fırsatçılık da yapmadı. Onun için bu ülke bu sektörün kıymetini iyi bilmeli. Eğer ülkede ulaşım özgürlüğü varsa, ulaşım teminatının güvencesi otobüs işletmecileridir. Uçaklarda yoğun günlerde bilet fiyatları fahiş noktalara gelebiliyor. İnsanların bunu ödeme imkanı yok. O zaman otobüsçü imdada yetişiyor. Demiryolunun yetersiz olduğu ülkemizde karayolu taşımacıları alternatif bir sistem olmaya devam ediyor, etmeye de devam edecek.”

Güvenlik donanımları
Şehirlerarası otobüs taşımacılığının kazaya karışma oranının dünya standartlarının altında olduğunu dile getiren Mustafa Yıldırım, “Bayramda sadece bir talihsiz kaza yaşadık. Bu da sürücü dikkatsizliği nedeniyle oldu. Otobüs işletmeciliği olarak son derece güvenli taşımacılık yaptığımız ortada. Ama yoldaki paydaşlarımızın da aynı dikkati göstermesi gerekiyor. Bayram sürecinde 61 civarında ölüm, yüzlerce yaralanmanın yaşandığı kazalar oldu. İnsanlar hız denetimlerinden rahatsız oluyor. Oysa çok ölümlü kazaların birinci nedeni sürat. Siz hız limitlerini aştığınızda kaza artık bir kader olmaktan çıkıyor. Akıllı teknolojilerin denetim süreçlerinde çok daha iyi kullanılması önemli. Otoban giriş ve çıkışlarında ortalama hıza bakılarak ceza uygulanacak olması doğru bir adım, ama yetmez. Yeni jenerasyon otomobillerin kazaya karışma oranları düşük. Çünkü teknolojik olarak çok ciddi güvenlik donanımları var; Araç takip sistemi. Sürücü uyarı sistemleri ve şerit değiştirmeye yönelik sistemler kazaları önlemede çok etkin oluyor. Ben bu sistemlerin otobüslere de transfer edilmesine son derece sıcak bakıyorum. Ticari araçlarda bu sistemleri zorunlu hale getirmemiz gerekiyor. Kazaları büyük ölçüde önlüyorsa öncülük etmemiz gerekiyor. Yenilerde var, eskilerde yok; neye yarar? 10-15 sene daha kazayı kader olarak yaşamamak için, sürat denetimleri başta olmak üzere takip sistemlerinin ve sürücü uyarı sistemlerinin aktif hale getirilmesi ve denetlenmesi gerektiğine inanıyorum” dedi.

Sezonluk kiralama…
Firmaların bu yıl araç ihtiyaçlarını karşılamada sezonluk kiralama yöntemine başvurduğuna dikkat çeken Yıldırım,  “Önemli olan para kazanmak, kışa hazır girebilmek. D2 belgesine kayıtlı aracın kullanılmasına yönelik düzenleme geç yapıldığı için gidişler açısından çok işe yaramadı ancak dönüşlerde çok yararlı oldu.  8 bin 500 araç yaz sezonunu karşılamaya yetmiyor. Ama firmalar D2 belgeli araçları geçici kaydetmek yerine sezonluk kiralama yöntemine gittiler, sayıca yetersiz olan filolarını tamamlamak için araç kiraladılar.  İhtiyaç bu şekilde giderildi. Ortak taşıma imkanının geç getirilmesinin de bunda payı var. Taşıma önündeki engellerin kaldırılması lazım. Ortak taşımayı daim kılacak, araç kayıtlarını kolaylaştıracak sistemlerin getirilmesi lazım” dedi. ■

Otobüsçülük tümünden büyüktür
Sektörümüz, bayram sürecinde 12,5 - 13,5 milyon arasında yolcu taşıdı. Havayolunda taşınabilen yolcu sayısı 6 milyonu geçmez. Otobüsçülük, havayolu ve demiryolundan büyüktür. Bu gerçeğin unutulmaması ve bu sektörün hak ettiği değerin verilmesi gerekiyor.

Efe Tur, İzmit Seyahat ve Öz Emniyet Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Levent Birant:
Yüzde 20 ek sefer yaptık

Efe Tur, İzmit Seyahat ve Öz Emniyet Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Levent Birant, bayram sürecinde çok ciddi bir hareketlilik olduğunu ve yüzde 20 dolayında ek seferler gerçekleştirdiklerini söyledi:  “Çok yoğun ve ciddi bir talep oldu. Haziran’ın 19’undan itibaren İstanbul'dan yoğun bir çıkış oldu. Araçların hepsi dolu gitti.  Üç dört saatlik seferlerin biletleri yok sattı. Artan talebe cevap verebilmek için üç firmamızla toplam yüzde 20 dolayında ek sefer düzenledik. Sektörümüzün, geçen yıl yaşadığı sıkıntıların ardından, bu hareketliliğe çok büyük ihtiyacı vardı.”

Bilet fiyatları yüzde 5-10 arttı
Sezona girerken bilet fiyatlarında yüzde 5-10 civarında artışlar olduğunu belirten Birant, “Bilet fiyatlarında artışlar, yapılması gerekenin altında, ama en azından bir iyileşme oldu. Bayramda seferlerimiz yüzde yüz dolu gitti, geçen yıla göre kazançlı bir bayram süreci yaşadık. Hareketliliğin sezon boyunca sürmesini bekliyoruz. Buna sektörün de çok ihtiyacı vardı.  Bütün planlamalarımızı ve yatırımlarımızı iyi bir sezon geçirmeye yönelik yaptık” dedi.

Günlük sefer 450
D2 belgeli araç kaydetmeye yönelik bir ihtiyaç duymadıklarını da vurgulayan Levent Birant, “Sezona girerken yoğun bir araç yatırımı yaptık. Son hafta 8 Temsa Safir ilave araç aldık. Mercedes Tourismo yatırımları yaptık. Filomuzdaki araç sayısı 160 oldu. Günlük sefer sayımız 450’ye kadar çıktı” diye konuştu.

İyi bir sezon olmasını bekliyoruz
Ramazan Bayramının yaşanan yoğunluğa rağmen taşıma güvenliği açısından da sevindirici geçtiğine dikkat çeken Birant, “Şehirlerarası otobüsler açısından bakıldığında çok ciddi yoğunluğa rağmen bir üzücü kaza dışında başka bir olumsuzluk yok. Bunda denetimlerin etkin yapılması ve firmaların da artık sorumluluk bilinciyle hareket etmesinin çok önemli payı var. Denetimlerin sadece bayram sürecinde değil, kesintisiz sürmesini biz çok önemsiyoruz” dedi. ■

Esadaş Yönetim Kurulu Üyesi Selami Tan:
Bayram umutlarımızı boşa çıkarmadı

Esadaş Yönetim Kurulu Üyesi Selami Tan, bayram öncesi ve sonrasında yolcu sayısındaki artıştan memnuniyet duyduklarını belirterek, “Geçen yıl yaşanan darbe süreci ile çok sıkıntılı günler yaşadık. Bu yıla umutla girdik. Bayram sürecinde yaşadığımız hareketlilik umutlarımızı boşa çıkarmadı. Önümüzdeki yaz sezonunu iyi geçireceğimize inanıyoruz. Yatırımlarımız da ona göre oldu. 2+1 Setra yatırımları yaptık. Bizim bölgemizde bayram hareketliliği batı illerinden daha farklı. Okulların tatil olması ile birlikte kışın ara verdiğimiz bütün seferlerimizi açıyoruz ve bu süreç okullar açılana kadar devam ediyor” dedi.

Selami Tan, filolarında 82 otobüs bulunduğunu, artan yolcu talebi ile günlük 30 sefer gerçekleştirdiklerini belirtti: “Bayram sürecinde günlük seferlerimize ek olarak 2 veya 3 sefer daha düzenledik. Bu seferlerimizi yedek arabalarımızı planlayarak gerçekleştirdik. Taşıma güvenliğinde çok kısa süreli araç bağlantısı yapmanın sakıncaları olacağını düşündüğümüz için, D2 belgeli firmaların araçlarını kullanmayı, bugüne kadar tercih etmedik. Biz araçlarımıza maddi ve manevi limitsiz sigorta yaptırıyoruz. Günlük düşünerek hareket etme gibi bir anlayışımız yok.”
Bu yıl yeni yatırım planlarının olmadığını da açıklayan Selami Tan, “Ama sektördeki değişim çok hızlı. Şartlar neyi gösterir, onu bilmiyoruz. Sezonluk kiralama yöntemini kullanan firmalar var, biz henüz bunu da düşünmedik. Eğer yatırıma yönelik bir ihtiyaç duyarsak, düşünebiliriz” diye konuştu. ■