ULUSOY TACİKİSTAN’DA

Ulusoy Holding ve Kont Holding ortaklığıyla Türk otobüsçüsünün sahip olduğu kaliteli hizmet yapısı ve işletme deneyimi Tacikistan’a taşındı. 12 milyon dolarlık bir yatırımla Tacikistan’da ilk etapta 13 kente şehirlerarası taşımacılık başladı. Duşanbe’de taksi taşımacılığının da startı verildi. Kentiçinde ve çevre ülkelere yapılacak taşımacılık için hazırlıklar sürüyor.

ULUSLARARASI 17.03.2013, 16:08 03.05.2016, 18:14
ULUSOY TACİKİSTAN’DA
ERKAN YILMAZ / TACİKİSTAN - DUŞANBE

Başkent Duşanbe’de yapımı tamamlanan terminalden 40 otobüsle 13 kente şehirlerarası seferler başladı. Filodaki otobüs sayısının 100’e çıkartılması ve Tacikistan’dan Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan ve Rusya’ya seferler yapılması planlanıyor. Tacikistan’da şehirlerarasının yanı sıra başkent Duşanbe’nin kentiçi ulaşımı da üstlenilmiş durumda. 100 araçlık otobüs filosu ile kentiçi ulaşımda hizmet vermeye yönelik ilk adımlar atılıyor. Bu sayı 400’e kadar çıkacak. Ayrıca ileride 100’e çıkarılması hedeflenen 60 adetlik filo ile taksi taşımacılığı da yapılıyor.

Türk otobüsçüsü, yıllardır yurtdışına yönelik hedefleri konuşur, kaliteli hizmet yapısı ile yurtdışında örnek olunduğunu/olunacağını anlatır. Bugüne kadar tam mümkün olamayan bu projeyi Ulusoy Holding hayata geçirmeyi başardı. Ulusoy Holding Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Ulusoy ve Ulusoy-Varan Turizm Genel Müdürü İmran Okumuş’un da yer aldığı bir heyetle Tacikistan’ın başkenti Duşanbe’ye 11 Mart Pazartesi günü özel uçakla hareket ettik. Türk otobüsçülüğünün gelişiminde geldiği tarihi noktayı, sadece iki yayın kuruluşu -Taşıma Dünyası ve Doğan Haber Ajansı- izleme fırsatı elde etti. 5 saate varan uçak yolculuğunun ardından uçağımız Duşanbe’ye ulaştı. Rus mimarisinin etkin olduğunu gözlediğimiz kentte iki gün boyunca konaklayacağımız Cumhurbaşkanlığı Köşkü’ne götürüldük.

Modern terminalin açılışı

12 Mart Salı günü Ulusoy Holding ve Kont Holding işbirliğiyle tamamlanan modern terminalin açılışına katıldık. Açılışta bu projenin hayata geçmesi için yoğun emek veren, 6 kez Tacikistan’a sefer gerçekleştiren Ulusoy-Varan Turizm Genel Müdürü İmran Okumuş’a sorular yönelttik. 2012 Ağustos ayında bu projeye yönelik ilk teklifin Tacikistan’dan geldiğini anlatan Okumuş, “Tacikistan’da faaliyet gösteren CJSC Holding Kont Group Yönetimi bize, ‘Ulusoy Türkiye’nin ve Avrupa’nın en iyi taşımacılık şirketleri arasında yer alıyor. Bizimle bu işe girişir misiniz’ teklifini yaptı. Ben Tacikistan’a ilk ziyaretimi Ekim’in ilk haftası yaptım. İncelemelerimiz sonucunda bu işin yapılabileceğine karar verdik. Çünkü Tacikistan’da şehirlerarası taşımacılık yapılmıyor. Sadece çok eski minibüslerle taşımacılık modeli var. Biz bu ülkede bir gelecek gördük. Kont Holding ortaklığı ile Asian Exspress isimli şirketi kurduk. Sadece Tacikistan şehirleri arasında değil, çevre ülkelere de taşımacılık yapılabileceğini fark ettik. Tacikistan yeni gelişen bir ülke. Dünyanın en zengin su kaynağına sahip 6’ncı ülke konumunda” dedi. Ayrıca ülkede önemli petrol rezervlerinin bulunduğu, bunun değerlendirilmesi için çalışıldığı, uluslar arası şirketlerin konuya ilgi gösterdiği ve bu alandaki başarının Tacikistan’ı çok etkileyebileceği ifade edildi.

Yılda 2 milyon yolcu

Uluslararası arenada ilk kez bu tür bir yatırımın yapıldığını vurgulayan Okumuş, “Denizyolu olmayan, demiryolunu kullanmayan ve havayolunda başarılı olmayan bir ülkede karayolunda da ilk defa otobüsçülük yapılacak. Biz buraya sadece otobüs değil, teknoloji getirdik. Avrupa’da bile olmayan, Türkiye’deki en güzel teknolojiyi buraya getirdik. Satış sisteminden, eğitiminden, güvenliğe kadar çok önemli bir proje yaptığımızı düşünüyorum. Tacikistan’ın nüfusu 8 milyon. Biz yılda 2 milyon yolcu taşımayı düşünüyoruz. 13 şehre seferler düzenleyeceğiz. Burada turizm de çok önemli; bu anlamda yatırımlarımızın turizme de ciddi katkıları olacak” dedi.

Otogar çıkış fiyatı yok, akaryakıt ucuz

Otogar ücretlerinin olmayışının, akaryakıt fiyatlarının Türkiye’den ucuz kalmasının ve en fazla 220 km mesafede taşımacılık yapılacak olmasının karlı bir modeli oluşturmayı sağlayacağını vurgulayan İmran Okumuş, “Akaryakıt fiyatları Türkiye’nin üçte ikisi kadar. Otogar ücreti ve servis maliyeti yok. Bu anlamda karlı bir taşımacılık modeli oluştu. Taşımacılığımız Tacikistan’ın 13 şehri ile sınırlı kalmayacak. Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan ve Rusya’ya da sefer yapacağız. Şimdilik 40 adetlik bir otobüs filosu oluşturduk. 20 adedi Temsa Safir, 20 adedi de MAN Fortuna. Otobüs filosunu 100 adede çıkarmak için MAN, Temsa, Mercedes ve Solaris ile görüşmelerimiz sürüyor. 60 adetlik bir filo ile taksi taşımacılığı oluşturduk. Bu sayı 100’e çıkacak. Türkiye’dekinden farklı olarak dolmuş taksi modeliyle değil, çağrı merkezi sistemiyle çalışacaklar. Türkiye’den taksimetreler getirttik. Son derece modern, fiş verebilen bir yapı kurduk. Çok beğenildi. Toplamda 600 kişi istihdam ediliyor” diye konuştu.

12 milyon dolarlık yatırım

Şu ana kadarki yatırım tutarının 12 milyon doları bulduğunu ve 600 kişilik bir istihdam imkan yarattıklarını ifade eden Okumuş, “Tacikistan’da ayrıca U-Travel adıyla turizm hizmeti veriyoruz. Tacikistan hükümetinden 600 dolayında hac kotası aldık, bu büyüyecek. Duşanbe Belediyesi’nin isteğiyle halk otobüsü modeliyle taşımacılık yapmak için çalışmalar yapıyoruz. İlk etapta 50 otobüsle başlayacak daha sonra 400’e çıkaracağız. Kentiçi ulaşımda bu anlamda büyük ihtiyaç var. Çok eski araçlarla taşımacılık yapılıyor ve kentiçinde herhangi bir raylı sistem yok ” dedi.

Büyük destek gördük

Projeyi hayata geçirirken Tacikistan Cumhurbaşkanı’ndan, Duşanbe Belediyesi ve Türk Büyükelçisi Mehmet Munis Dirik’ten çok yakın destekler gördüklerini vurgulayan İmran Okumuş, “Sistemin altyapısını tamamen Ulusoy ekibiyle oluşturduk. 11 arkadaşımız 4 aydır bu ülkede çalışıyor. Çok zor olan bir işi sadece 150 günde tamamlamanın gururunu yaşıyoruz. Terminal binası Rus döneminden kalma yıkılmış bir binaydı. Bu binayı tamamen revize ederek 5 ay gibi kısa sürede hazır hale getirdik. Burada alt yapı ona müsait olmadığı için binaları yapsanız bile teknoloji getirmek çok zor. Terminal içerisinde 56 dükkan var, dükkanların 7’si Türk işadamlarına ait. Terminal ve otobüs işletmeciliğinde çalışan personelin ayakkabılarından, kravatlarına kadar, hatta ikramlar bile Türkiye’den geldi. Burada olmayan teknik, bakım, onarım altyapısını da biz kurduk. Çin, komşu ülke ama bizim kullandığımız malzemeler kesinlikle Çin yedek parça ve malzemesi değil. Burada çok başarılı olacağımızı düşünüyoruz” diye konuştu.

Tacikistan’ın ihtiyacı vardı

Terminalin açılışında, Türk Büyükelçisi Mehmet Munis Dirik’in görüşlerini de aldık. Türk otobüs sektörünün başarılı şirketi Ulusoy-Varan Grubunun Tacikistan’a gelmesinin çok önemli bir karar olduğunu belirten Büyükelçi Dirik, “Tacikistan, zor bir coğrafya, özellikle denize çıkışı olmayan, ulaşım altyapısı son derece kısıtlı bir ülke. Dolayısıyla bu işte yıllardır Türkiye’de, Avrupa’da deneyim sahibi olan bir firmamızın, sadece otobüslerle değil, işletme tecrübesiyle gelip, burada, bu konuda işletmecilik yapması, son derece önemli. Tacikistan’ın ve Taciklerin en büyük ihtiyaçlarını, inşallah en güzel şekilde giderecekler” dedi.

Ulusoy öğretmenlik yapıyor

Kont Holding Genel Direktörü Rustam Saidov, iş ortaklığında Ulusoy grubunu seçmelerinde en önemli etkenin kalite olduğunu vurgulayarak, “Ulusoy-Varan sektörün önemli şirketlerinden; biz onlara, burada ‘sektörün öğretmeni’ diyoruz. Biz Ulusoy grubundan çok şey öğreneceğiz. Otobüsçülüğümüzün, onların yaptığı şekilde kaliteli olmasını arzuluyoruz. İş ortaklığımız şehirlerarası ile sınırlı değil. Kentiçinde ve çevre ülkelere taşımacılık yapacağız. İlk etapta şehirlerarasında 13 hattın startı verildi. Hat sayısını 38’e kadar çıkaracağız” dedi.