Türkiye’de satılan 4 lastikten birisi Brisa

Brisa, 28 Ocak Çarşamba günü gerçekleştirilen toplantıyla, ticari ürünlere yönelik olarak geliştirdiği ürün ve hizmetleriyle hedeflerini ve projelerini basın mensuplarıyla paylaştı. Brisa, 41. yılını tüm segmentlerde birincilikle kutluyor.

PİYASA 29.01.2015, 10:33 02.02.2015, 13:31 Taşıma Dünyası
Türkiye’de satılan 4 lastikten birisi Brisa

Toplantıya Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman, Ticari Lastikler satış Direktörü Yakup Demir, Ticari Ürün Pazarlama Müdürü Gürsu Başaran, Filo İş Geliştirme Yöneticisi Mustafa Orak, Profleet Pazarlama Müdürü Fuat Ahmet Atay, Saha Mühendisleri Müdürü Cihan Saral, Pazarlama Uzmanı Kerem Uzer, Pazarlama Uzmanı Berk Berksoy katıldı.

Değişmeyen lider

Brisa’nın pazarın değişmez lideri ve en büyük oyuncusu olduğunu vurgulayarak basın toplantısına başlayan Hakan Bayman, bu yıl Lassa ile başlayan ve Brisa ile devam eden yolculuğun 41’inci yılını kutladıklarını söyledi: “41 sene liderliği koruyabilmek, en ileriye götürebilmek işin aslında şans değil, arkasında çok hummalı, planlı organize bir çalışma olduğunun çok kısa bir özeti. 2015’te yine bizi hummalı bir çalışma bekliyor.  Şirketimize 41 kere maşallah diyoruz.”

Dünya lastik pazarı

Bayman, açıklamalarına dünya lastik pazarı ile ilgili bilgiler vererek devam etti:  “Dünya lastik pazarı 1,7 milyara ulaştı. Yüzde 5’e yaklaşan bir büyüme. Son 5 senede toplam pazar yüzde 28 büyüdü. Bu büyümeyi en çok Uzakdoğu’daki gelişmekte olan ülkeler sağladı.  Çin yüzde 9,  Hindistan yüzde 6,5 büyüdü.  Avrupa iki yıl aradan sonra yüzde 2 büyüdü.

Pazarın yüzde 11’i ticari lastik

Dünya ağır lastik ticari pazarına baktığımızda, toplam pazarın yüzde 11’ini, ağır ticari lastiklerin oluşturduğunu görüyoruz. 2014’te yenileme pazarı 152 milyon. 2019’a kadar ise pazarın yüzde 28’e yaklaşan büyüme ile 196 milyon olacağı tahmin ediliyor. Avrupa’da 2014’te 206 milyon lastik satılmış. 2012’de yüzde 18,  2013’de yüzde 3 küçülen Avrupa pazarında yüzde 2’lik bir büyüme gördük. Avrupa’daki ticari lastik pazarı 9,2 milyon. Bu ticari tarafta yüzde 4’lük de bir büyüme olduğunu gösteriyor.  En büyük pazar 1,4 milyon ile Almanya, onu 1,1 milyon ile İtalya ve Fransa takip ediyor.

Türkiye pazarı

Ağır ticari araç pazarımız bu ülkelerin tümünden büyük. Maalesef araç yaşı konusunda ise en yaşlı pazarlardan biri. Bu da, pazarın hem büyümeye devam edeceği, hem de içindeki miksin, yapının değişerek daha yeni, kamyonlara ve yeni ticari araçlara bir dönüş olacağını düşünüyoruz. Genel lastik pazarı olarak 2014’ü yüzde 2’lik bir küçülme ile kapattık. Toplamda 19,5 milyona adede yaklaşan bir lastik pazarı var. Kamyon pazarında yüzde 7, diğer segmentlerde küçülme yüzde 4’e yakın oldu. Binek pazarı ise sabit kaldı.  Türkiye lastik pazarı son 10 senede yüzde 50’nin üzerinde büyüdü. Bundan sonraki 10 senede de tahminimiz; bu civarlarda bir büyüme ile devam edeceği…

Yüzde 3 büyüme

2015 için büyüme tahminimiz yüzde 3’ün üzerinde. Biz 2015’i nadasa yatırılmış bir sene olarak görüyoruz. Özelikle binek lastikler yaz kısmında çok ciddi daraldı. Biz kış lastikleri ile bu pazarın artıya geçeceğini düşünüyorduk ve bütün oyunumuzu onun üstüne kurguladık. Ancak kış lastiklerinde de bizden başka büyüyen olmadı. Bizim belki zamanlı kampanya yapmamız, lastiklerimizi çok ciddi bir şekilde erken bir şekilde sahaya sunmamız sayesinde biz büyüdük. Pazar sabit kaldı. Tüm segmentlerde tek birinci Brisa. Türkiye’de satılan 4 lastikten biri bizim firmamızdan çıkıyor. Yaklaşık ticari lastik pazarı 2,1 milyon adet. 2015 yılında, tahmini yüzde 10 civarı bir artışla 2,3 milyon adet bekliyoruz. 2019’a kadar ticari pazarımızın yüzde 30 civarında büyüyerek 3 milyon adetlere doğru geleceğini düşünüyoruz. 2014’te yüzde 7 oranında daralan ticari araç pazarında Brisa büyümeye devam etti. Her üç lastikten biri Brisa oldu. 2015 hedefimiz yine pazarın üzerinde büyüyebilmek. 2015’te BMC’nin tekrar üretime başlayacak olması, MAN’ın Almanya’daki otobüs üretimini Türkiye’ye kaydıracak olması pazarı olumlu şekilde etkileyecek unsurlardan.”

Kullanıcı fiyata değil, verimliliğe bakıyor

Bayman, ticari lastik alıcılarının en çok önem verdiği konunun yüksek verimlilik olduğuna dikkat çekerek, “Müşteriler sadece lastiğin fiyatına bakmıyor. Müşteri ömrü boyunca yüksek performans almaya bakıyor. Biz de sadece lastik satmıyoruz. Lastiğin hangi aracın altında olduğunu takip edip gerektiğinde, rotasyonlarını yapıp, hava basınçlarını anlık kontrol edebildiğimiz bir hizmet sunuyoruz. Böylece hem lastik ömrünü uzatıyor hem de yakıt tasarrufunu artırıyoruz. Ayrıca gerektiğinde lastiği kaplayarak yüzde 10’lara varan tasarruf elde etmelerine katkı sağlıyoruz. Bu da bize ciddi bir şekilde kontratlı yüksek pazar paylı iş olarak geri dönüyor. Bunu kaplaması ile işin yönetilmesi ile Türkiye’de bizden başka yapan yok. Bu da bizim pazar liderliğimizi güçlendiriyor. İkinci önemli konu gittikçe hafifleyen lastikler ve materyaller. Bu sadece lastik için değil, araçlar için de geçerli. Karbon kompozitlerin kullanılması, gerek araçların gerek lastiklerin hafiflemesi ile daha az karbon emisyonu, daha az yakıtla çalışan araçlara doğru çok ciddi bir dönüşüm var. Biz de gerek ticari gerek binek lastiklerde, bu tarz lastikleri üretmeye başladık. Hatta gururla söyleyebilirim; binek tarafında neredeyse portföyümüzün yüzde 40’ı, daha hafif lastiklere geçmiş durumda. Ticari tarafta da hızlı bir şekilde bu konuda, ilerlemeler kaydediyoruz” dedi.

Kış lastiği yüzde 36 seviyesinde

Bayman, kış lastiğinde doyum noktasına gelindiğini belirtti: “Kış lastiğinde Almanya’nın seviyesine yaklaşmış durumdayız. Kış lastiği binek araçlar için zorunlu olmasa da en yüksek büyüme burada. Yüzde 36’lık bir oran artık daha stabilize bir doyum noktası bizce. Artık daha fazla büyüyeceğini zannetmiyorum. Çünkü artık herkesin bir lastik seti oldu. Artık eskidikçe alınacağını düşünüyoruz. Aslında kış lastiği kullanımının 1 Aralık değil de 1 Kasım olması gerektiğini düşünüyoruz. İstanbul düşünülerek bu karar verildi gibi düşünüyorum. Aslında doğuya kış daha erken geliyor.”

Yenileme pazarında yüzde 40

Bayman, yenileme pazarında paylarının artmaya devam ettiğini söyledi: “Türkiye’de araç satın alırken lastikler Lassa olmalı diyen müşterilerimiz var. Plazalarla lastikler değiştirilip, araçlar veriliyor. Gerek Ford, gerek Mercedes içinde en yüksek pazar payına sahip lider marka konumundayız. Yeni bir iş modeline doğru ilerliyoruz. Bunu ilk olarak Ford ile başlattık. Ford’un ticari plazalarında lastik satış hizmeti veriyoruz. Aynı şekilde Mercedes satış noktalarında bu hizmeti veriyor olacağız.”

Profleet ile 65 bin araç, 500 bin lastik

Profleet Pazarlama Müdürü Fuat Ahmet Atay, filo yönetimi çözümleri ile ilgili bilgiler verdi: “Profleet filo çözümlerinin altında müşterilere sunulan hizmeti, bir çatı altında toplayarak geliştirmeye çalışıyoruz. En önemli konulardan biri insan. 110 bayiliğimizden oluşan 110 Profleet danışmanı ile 2014’te 1400 filo müşterisinde 65 bin araca ulaştık, 500 bin lastiğe dokunduk. Bu hizmetle yakıt giderlerine yıllık yaklaşık yüzde 5 tasarruf, lastik kullanımında ortalama yüzde 15 ömür artışına ulaşılıyor. Toplamda bunun parasal değeri 500 milyon Türk lirası.”

Kaplama lastik yüzde 25

Kaplamaya yönelik bilincin giderek arttığına dikkat çeken Atay, “Hala bilinç eksikliği olsa da giderek artan bir seviye olduğunu söylemek mümkün. İsviçre’de yüzde 55, Almanya’da yüzde 50, Norveç İsveç gibi gelişmiş ülkelerde yüzde 60- 70’lerde. Türkiye’de yüzde 25’e ulaştık. Bandag’ın, mucidi olduğu soğuk kaplama tüm Türkiye’de ticari lastiklerde hakim konumunda. R109 belgesi 2006 yılında AB’nin 2009’da bizim kabul ettiğimiz mecburi bir standart regülasyon. Bu belgeye sahip olmayan tesisler ne yazık ki, kaplama yapamaz. Ancak denetimleri daha yeni başladı. Henüz yüzde 60 seviyesine ulaşıldı. Şu anda 20 Bandag kaplama fabrikası var. Tamamı R 109 belgesine sahip. Yıllık kapasitemiz 200 bin lastik. Geçtiğimiz yıl 128 bin lastik kapladık. Her 3 lastikten biri Bandag tarafından kaplandı.

Filofix yol yardımı hizmeti

1999 yılından beri mevcut Brisa’da ve Avrupa’da, Türkçe hizmet verebilen halihazırda tek yol yardım ve çağrı merkezi. En büyük özelliklerinden biri Avrupa’da da lastik ile ilgili yol yardımı alan müşterilerimize, yol yardımının Türkiye’de faturalandırılması. Bu da Filofix’i daha bir değerli kılıyor. 2014’te 600’ün üzerine çağrı aldık. Bunların yüzde 15’i Avrupa ülkelerinde gerçekleşti. Yüzde 100’e yakın başarılı sonuçlandırıldı.

Mobilfix periyodik bakım hizmeti

2 yıl önce tanıttık. Treyler üzerinde dünyada örneği olmayan bir mobil servis. Brisa tarafından geliştirildi. 2014’te sadece İstanbul’da 16 filoya düzenli hizmet verdi. Bu sene ikincisi İstanbul dışında da filolara hizmet verecek. Bin 200’e yakın araca, periyodik bakım hizmeti verdi. Araçların mekanik aksamlarının sürekli takibi sayesinde yüzde 3’e yakın yakıt tasarrufu ve yüzde 10 lastik ömrü tasarrufu yakalandı. Bunun parasal değeri araç başına 10 bin lira. Yıllık 11 milyon lira bir tasarruf sağlamış olduk.

Yepyeni bir hizmet Probox

İlk kez tanıtıyoruz. Filo müşterileri için yerinde daha hızlı, bir servis olanağı sağlayacak, yeni bir konsept. İşbirliği yaptığımız müşterilerimizin kendi garajından uzak şantiyelerinde, lastiklerin hızlı bir şekilde sökülüp takılması yerinde servis alması amacı ile geliştirilen konteyner hizmet noktası. Mobil olarak istenildiği yere yerleştirilebiliyor. Kendi içinde ofis ve yaşam alanı bulunduruyor. Lastiğin her türlü söküp takma, şişirilme, hizmetleri emniyetli bir şekilde veriliyor. Deposunu da ikinci bir konteyner olarak yanında götürebiliyoruz. Probox bizim bayilerimize kiralayacağımız bir yöntem. Kendi sökme takma ve lastik yönetimi elemanları ile birlikte bunu kullanacaklar. Bu hizmete biz standart getiriyoruz. Her yerde eşit düzeyde sattığımız ürünlerin aküsünden jantına, lastiğine kadar doğru hizmet verilecek. Brisa Akademi’de eğitilmiş elemanlar tarafından kullanılacaklar. Tüm Türkiye’ye yaymayı planlıyoruz. Propratik Brisa’nın, ticari araçlar için geliştirdiği ve 2006 yılında ilk kez tüketici lastiklerine yönelik olan küçük araçlara yönelik olan, Otopratik’in profesyonel versiyonu. Bunun geçtiğimiz yıl lansmanını yapmıştık ve 3 adet tesis açılmıştı.  2015 yılında şu anda inşaatları süren 13 tesis ile ticari araçlara da daha modern ve hızlı bakım konseptini genişletmiş oluyoruz.”

Yuvarlanma direnci ve düşük tüketim

Ticari Ürün Pazarlama Müdürü Gürsu Başaran, lastiklerin yuvarlanma direncinde elde etikleri gelişmelerin yakıt tüketimine de olumlu yansımaları olduğuna dikkat çekti: “Lastikte yüzde 10’luk bir yuvarlanma direnci iyileşmesi, yakıtta yüzde 1’lik bir tasarruf olarak yansıyor. Bu çok ciddi bir katkı. Bizim pazara sunduğumuz ticari akülerimiz de var. Akü de aracın önemli noktalarından biri. Bu sene, yeni bir akü getiriyoruz. Bu akünün en önemli noktası ömrünün çok uzun olması. Geçtiğimiz yıl kış regülasyonunda bir yenilik oldu. Lastikteki minimum dış yapı derinliği 4 milimetre oldu. Bu yol güvenliği anlamında çok önemli bir adım.”

Forklift lastiğini pazara sunacağız

Başaran, önümüzdeki süreçte forklift lastiği üretimine başlayacaklarını söyledi: “Türkiye pazarındaki çok önemli bir boşluğu doldurmak ve ürün portföyümüzü tamamlamak istiyoruz. Mart ayı ile birlikte satışa sunuyor olacağız. Bir de filolara gittiğinizde artık daha bir bütün bakmaya başlayacağız.”

NOTLAR... NOTLAR... NOTLAR...

Filo yönetiminde iddialıyız

Hakan Bayman: Ben şunu iddia ederek söylüyorum. Bizim filo yönetimi tarzımız da filo yönetimi yapan başka bir firma yok. Ticari lastiklerde pazar payımız yüzde 30 iken, gittiğimiz filolarda yüzde 50’ye çıkıyor. Filo yönetimi çözümleri altında 500’e yakın bir satış ekibi var. 2 yıl içerisinde binin üzerinde müşteri ile bağlantı kurmuşuz. Bu hizmetimiz sayesinde de yeni müşteri kazanma sayımızı yüzde 25 artırdık.

İstanbul Otogarı’ndaki servis noktamız çok başarılı

İstanbul Otogarı’ndaki hizmet noktamızı yeniledik. Oradaki ekibimizin de çok kaliteli olmasıyla birlikte iyi bir hizmet süreci sunuyoruz. Bu bizim de otobüs lastiğinde başarıya taşıdı. Yüzde 12’ye yakın bir büyüme elde ettik ve yüzde 38’lik payla pazar lideriyiz.  Başka otogarlarda da daha geniş servis noktası oluşturma planlarımız var.

Aksaray’ın temeli Eylül’de atılıyor

Bayman Aksaray’da gerçekleştirilecek yatırıma yönelik Eylül ayında temel atma planları bulunduğunu söyledi: “Zemin güçlendirme kazıkları çakılıyor. Aksaray zemini depreme en dayanıklı yer olmasına rağmen, gerek yeni teknolojiler, gerekse lastik teknolojisinin üretim makinelerinin ağırlığı nedeniyle zemin güçlendirme yapılıyor. Biz temel atmayı törenini Eylül’de yapacağız. Önümüzdeki aylarda projenin ihalesine çıkıyoruz. Kimle yapacağımızın kararını verdikten sonra başlayacak. 2107 sonunda sonra test lastiklerini üretmiş, seri üretime geçmiş olacağız. Burada binek ve hafif ticari araç lastiği ağırlıklı üretim olacak. Fakat İzmit’teki bazı makinelerimizi oraya aktırdığımız için İzmit’teki ticari lastik kapasitemiz büyümüş olacak.”

(Soldan sağa) Brisa Ticari Ürün Pazarlama Müdürü Gürsu Başaran, Filo İş Geliştirme Yöneticisi Mustafa Orak, Profleet Pazarlama Müdürü Fuat Ahmet Atay, Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman, Ticari Lastikler satış Direktörü Yakup Demir, Saha Mühendisleri Müdürü Cihan Saral, Pazarlama Uzmanı Kerem Uzer, Pazarlama Uzmanı Berk Berksoy