banner69

Otokar Atlas kamyon ailesi 11 ton ve 15 ton ile büyüdü. Hedef: 3 yıl içinde 16 ton altı kamyon pazarında lider olmak

banner113

Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, Atlas kamyon ailesine 2 yeni üye ekledi. 2013 yılında "Ticaretin yükünü hafifletmek" misyonuyla hafif kamyon segmentine adım atan Otokar, 8,5 ve 12 tonluk Atlas modelleriyle büyük başarı elde ettiği pazarda 11 ton ve 15 ton yeni araçlarıyla birlikte hedef; 3 yıl içinde lider olmak.

banner114
OTOMOTİV 18.04.2024, 16:30 18.04.2024, 16:52 Erkan YILMAZ

Haber: Erkan YILMAZ

Türkiye'nin öncü otomotiv üreticisi Otokar, kamyon pazarındaki iddiasını artırıyor. Hafif kamyon segmentine girişinin 11. yılını geride bırakan ve bu süreçte pazarda önemli bir başarıya imza atan şirket, Atlas ailesini, 8,5 ve 12 tonluk modellerin ardından 11 ve 15 tonluk yeni araçlarla büyüttü. Otokar'ın yeni araç tanıtım toplantısı, 18 Nisan 2024 tarihinde Rahmi M. Koç Müzesi’nde gerçekleşti. Otokar Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erman ve Ticari Araçlar Yurt İçi Pazarlama ve Satış Direktörü Murat Tokatlı’nın ev sahipliği yaptığı toplantıya Ticari Araçlar Pazarlama ve Satış Destek Müdürü Tarkan Burak ve Kamyon Satış Müdürü Emre Sarp katıldı.

Pazarda yükselen bir başarı elde ettik

Otokar Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erman, kamyonda 2013'te Foton şirketiyle başlattıkları iş birliği çerçevesinde araçları Türkiye pazarına uygun hale getirerek üretim yaptıklarını; 10 yılın üzerinde bir süredir pazarda yükselen bir başarı elde ettiklerini belirterek şunları söyledi: “ 2013 yılında 8.5 ton Euro 5 aracımızı lanse ettik. Otokar büyümeden önce piyasayı iyi öğrenmek ister, iyi test etmek ister. Euro 6 ile hem piyasayı öğrendik, hem beklentileri öğrendik ve aracın ne olması gerektiğini öğrendik. Çünkü ilk araç standart bir araçtı. 2020 ile Eeuro 6 ile yepyeni bir araç oldu. Otokar mühendislerinin katkılarıyla oluşturulmuş bir araç oldu. 2021 yılında biz yine Euro 6 8.5 ton aracımızı lanse ettik. 2022 yılında bu aracın 12 ton ve 3 dingillisini çıkardık. 8.5 ton ve 12 ton ürün gamımız ile bugüne kadar geldik. İlk başta kamuya yönelik kullanım olan bu araçları son iki üç senede her müşteriye uygun şekilde adapte ettik ve birçok üst yapıcı ile çalıştık ve şu anda araçlar gördüğünüz gibi lojistikten çöp toplamaya, itfaiyeye kadar her türlü hizmette kullanılır hale geldiler” dedi.

Hedef pazar liderliği

Kerem Erman, Otokar’ın her zaman hedefinin pazar liderliği durumuna veya en iyi oyunculardan bir tanesi haline gelmek olduğunu açıkladı: Türkiye’de her bulunduğumuz ürün grubunda pazar lideri olmak istiyoruz. Yurtdışına ihracatta da mutlaka büyümek istiyoruz. Son 4 yılda adetlerimizi 3 katına çıkardık ve ciromuzu da artırdık ve 2023 yılında 1004 araç satışı gerçekleştirdik. 2022-2023 16 ton altı hafif kamyon pazarı yüzde 5 büyüdü. Biz yıldan yıla yüzde 44 büyüdük ve pazar payımızı arttırdık. Bundan sonra da bu şekilde devam etmeyi planlıyoruz. 2023 yılında bu segmentte satılan her 5 kamyondan biri Otokar oldu. Bizim hedefimiz ise pazar lideri olmak. Bu da ancak 3 araçtan biri Otokar olduğunda pazar lideri olacağız. Otokar’ın yurtiçinde satılan araçların toplamda yüzde 38’i yük taşıma ile alakalı. Cironun da yüzde 20’si. Bu oran git gide artacak. Biz yolcu taşımacılığında 15 yıldır pazar lideriyiz. Bizim yolcu taşımadaki hedefimiz pazar liderliğini korumak. Otobüs tarafında pazar büyümedikçe bizim büyüme fırsatımız Türkiye içinde yok. Ancak kamyonda var. Kamyon satış adeti ve cirosu haliyle artacak. Son 4 yılda ciromuzu ve adetlerimizi 3 katına çıkardık. Bunu da aracımızı tamamen yenileyerek başardık. Hem Avrupa’ya hem de yurtiçine yönelik çok daha modern bir araç oldu. Bununla ilgili bizim sloganımız; 4x4’lük kamyon. Türkiye’de 4 yıl sınırsız kilometre veren tek markayız. Bunu yeni araçlarımızla da yapmaya devam edeceğiz. Ayrıca 4 bakım da hediye ettik. Aracın imajının da değişmesiyle büyük bir ivme yakaladık. Otokar içinde yeni yapılanmaya da gittik. Sadece yük taşımacılığı grubu ile ilgilenen satış ekibimiz oldu. Ar-Ge’de bu işle ilgilenen bir ekip oldu. Sadece işi kamyonda pazar liderliğini yakalama hedefi olan bir ekip oluşturduk. Bayilerimizi gözden geçirdik. Bazı bayilerimizde değişikliğe gittik. Şu anda 14 bayimiz var. Bunların 4 tanesi yeni bayimiz. Şu anda Türkiye’nin tamamına yakınını kapsıyor durumdayız. Belki bir iki bayi daha katma durumumuz olabilir. Şu anda kapsama alanından çok memnunuz. Servis konusunda da zaten hazırdık.

Avrupa Birliği’ne ihraç edilen tek hafif kamyon markası Atlas

Otokar Atlas ailesi ile ihracatta da iddialı olduklarını belirten Erman “Türkiye kamyon pazarında büyümeye devam ederken, geçtiğimiz yıl yurt dışı dağıtım ağımızı kurarak Atlas kamyonlarımızın ihracatına da başladık. Bugün Avrupa’da, İspanya, Polonya, Kuzey Makedonya Cumhuriyeti, Romanya, Bulgaristan, Sırbistan ve Yunanistan’da olmak üzere 7 farklı ülkede kamyon distribütörlerimiz bulunuyor. Otokar olarak kendi satış ağıyla Avrupa Birliği ülkelerine resmi olarak ihracat yapabilen tek hafif kamyon üreticisiyiz. Önümüzdeki dönemde kamyonda distribütörümüzün olduğu ülke sayısını arttırarak Avrupa pazarındaki büyümemizi sürdürmeyi hedefliyoruz” dedi.

Yeni ürünlerle zirveye doğru yol alıyoruz

Otokar Atlas ailesine yeni üyelerinin de katılmasıyla zirveye yol aldıklarını belirten Otokar Ticari Araçlar Yurt İçi Pazarlama ve Satış Direktörü Murat Tokatlı, “10 yıl önce kamyon pazarına girdik ve baya da uzun bir yol kat ettik. Bizim için kısa ama pazar için uzun bir yol. Bu yolda önümüze çıkan engelleri yeni organizasyon ekibimiz ve yönetimin de bize olan desteğiyle sırayla aşmaya başladık. İlk çıktığımızda 8.5 ton aracımız vardı. 2 yıl önce 8.5 ton aracımızın yanına 12 ton aracımızı ekledik. Pazar bu tonajdan ibaret değil. Etkin olmamız gereken alan ise 7 ton ile 15 ton aralığıydı. Tabii pazarda kendimizi görme ve ispatlama sürecinden geçtik ama geldiğimiz nokta da özellikle 2020 yılında yeni kabin ve Euro 6 ile aracımız ciddi bir ivme kazandı. Bugünde artık eksiklikleri kapatma vakti. Ürün grubumuza 11 ton ve 15 tonu ekleyerek ürün ailesini tamamlıyoruz. Artık 7 ton ve 15 ton arasında ürün eksikliğimiz kalmamış oldu. Burada baktığımız zaman pazarda Otokar’ın adet artışına ve ciro artışına ihtiyacı var. Dolayısıyla 8.5 ton pazarı kadar 10 ton üstü pazar var. Ana hedefimiz 3 yıl içerisinde pazar lideri olmak. İhracat pazarlarında da ciddi anlamda büyümeyi hedefliyoruz. Otokar’ın cirosunda ciddi bir pay almayı da planlıyoruz” dedi.

15 ton aracımızda sınıfında tek olan özellik var

Adını mitolojide gök kubbeyi omuzlarında taşıyan güçlü kahramandan alan Atlas kamyonun yeni modelleri hakkında bilgi veren Murat Tokatlı şunları söyledi: Bir ürünü pazara sunmadan önce tüm yol koşullarında test ediyor ve eksikliğimiz varsa onları kapattıktan sonra lanse ediyoruz. Diğer bir özelliğimiz de pazardaki ürünlere göre nasıl bir farklılık koyabiliriz bunun çabası içindeyiz. Bu aracı dizayn ederken bunu göze aldık. 15 ton aracımızda sınıfında tek olan bir özellik var. Arka kalkar dingili fabrikasyon olarak müşteriye sunan tek markayız. Havalı fren, ön arka disk frenimiz çok önemli. Güvenliği sağlayacak şekilde şoförün görüş açısını olumlu yönde etkileyecek şekilde ayna sistemleri yerleştirildi. Arka tarafta özel bir süspansiyon sistemi dizayn ettik. Hem araca hafiflik sağlayan ama dayanıklılığı da artıran özel bir dizayn var. Her türlü güvenlik sistemleri de araçlarımızda mevcut. Aracın kullanıcı dostu da olması çok önemli. Sınıfında hava süspansiyonlu ayarlanabilir sürücü koltuğunu standart olarak sunan tek araç. Arka şasi tasarımı her türlü üst yapıya uygun şekilde yapıldı. Tork değerleri de sınıfının en iyisi. Uzun ömürlülük açısından şasi katoferez kaplama yapıldı. Bunun karşılığında ciddi bir bakım aralığı veriyoruz. Yapılan testlerde ciddi anlamda yakıt tasarrufu da sağlayan bir araç. Bakım aralığı 20 bin km olacak. İşletme giderlerini de düşürüyor. 4x4 kampanya sınırsız km garanti veren tek markayız. 7 gün 24 saat servis hizmeti veriyoruz. Türkiye genelinde 66 yetkili servisimiz var.

Lansmana özel 4 bakım hediye

Tokatlı ayrıca lansmana özel kampanya müjdesi de verdi; “Geçtiğimiz yıl Türkiye’de bir ilke imza atarak Atlas’ları 4 yıl sınırsız kilometre garantisi ile sunmuştuk. Şimdi de lansmana özel olarak haziran ayı sonuna kadar yapılan Atlas alımlarda ilk 4 bakım hediye olacak. Araçlar yılda ortalama 50 bin-75 bin km arasında yol yapıyor” dedi.

Otokar Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erman ve Ticari Araçlar Yurt İçi Pazarlama ve Satış Direktörü Murat Tokatlı basın mensuplarının sorularını cevapladı.

Kamyon tarafında alternatifli yakıtlı araçlara hazırız

Kerem Erman, alternatif yakıtlı ürünlerle ilgili pazarlara göre kendilerini hazırladıklarını belirterek, “Otobüste nasıl hazırsak, elektrikli, hidrojen, CNG’li araçlarımız var. Kamyon tarafında da hazırlığımız var. Hazırlığımızın olması demek, biz bu aracı piyasaya süreceğiz demek değil. Önce piyasanın hazır olması gerek. Ekonomik olarak da bir talep olması gerekiyor. Kullanıcı bir geri dönüş alabilsin. Bu vergisel bir avantaj olabilir ya da elektrikli aracın, dizel araca göre ekonomik olması olabilir. Ya da bazı belediyelerin özellikle turistik bölgelerde akşam gürültü yapan bir araçla değil de sessiz bir araçla hizmet vermek isteğiyle olabilir. Biz pazardaki fırsatları görmeye çalışıyoruz. Ona göre de kendimizi pozizyonlandırıyoruz. Eğer talep olursa bizim ürünümüz var” dedi.

Otomatik vitesli araçlar

Kerem Erman, ağır vasıta tarafında yolcu taşıma grubunda otomatik vitesin manuel vitese göre daha ekonomik olduğunu gördüklerini belirterek, “Erken yapmak da hata. Biraz daha maliyetli bir araç. Benim inancım otomatik vitesin de Türkiye’de tutulacağı. Ona da hazırız. Çok iyi bir ürünümüz var. Ama erken pazara sunmakta biraz ceza da oluyor. Biraz daha yüksek adetli filolarda güven vererek ilerlemek gerekiyor” dedi.

İkinci el tarafı

Kamyon grubunda mutlaka ikinci elin olması gerektiğini belirten Kerem Erman, “İkinci el araçlara yönelik bir projemiz var. Müjdeli haber için biraz erken. Biraz daha çalışmamız gerekiyor. Kamyon grubunda mutlaka ikinci el olması gerekiyor. Geçtiğimiz 10 yılda öğrendiğimiz derslerden bir tanesi” dedi.

Satış adetlerimizin artacağını düşünüyoruz

Murat Tokatlı, 2024 yılında yeni ürün gamı ile 2023’e göre daha fazla satış adetlerini elde edeceklerine inandıklarını belirterek, “Atlas ürünümüzle etkin olduğumuz Pazar hizmet sektörü. Bu aracımız kamu kurumlarında, belediyelerde kendini ispatladı. Bizim yüksek tonajlı ürün grubuna yönelmemiz biraz da lojistik sektörüne yönelmemiz nedeniyle oldu. 8.5 ton ile lojistik hizmeti sunamıyorsunuz. 10 ton ve üzerine gitmeniz gerekiyor. Kısa mesafeli yük taşımacılığına yönelik ürün grubunda eksikliğimizi tamamlamış olduk” dedi.

2024’ün 2023 seviyelerinde olacağını düşünüyoruz

2024 yılının beklentileriyle doğru orantılı şekilde başladığına dikkat çeken Tokatlı, “Bir seçim süreci yaşadık. Seçim sonrasında bir olumsuzluk olur düşüncesiyle herkes alımlarını öne çekti. Belediye ve kamu kuruluşlarında ciddi bir alım süreci yaşandı. İlk 3 ayı geçen yıla göre iyi bir seviye ile geçirdik. 16 ton ve altı pazarın da 2023 seviyelerinde olacağını düşünüyoruz” dedi.

Finansman olanakları

Müşterilerine finansman yollarını açmak için de çalışmalar yaptıklarını belirten Tokatlı, “Finansman kuruluşları ile de görüşmeler yapıyoruz. Yeni ürün gamını piyasaya vermeden finansman olanakları sunacağız” dedi.

1004 adetin satışı yüzde 15 kamu satışı

Murat Tokatlı, 2023 yılındaki 1004 adetlik satışın kamu payının da yüzde 15 seviyelerinde olduğunu belirtti. Ortalama yüzde 15-25 arasında yıllar içerisinde değişir. 2023 yılında bu oran yüzde 15 seviyesinde oldu.

11 ton ve 15 ton pazar içindeki ağırlığı yüzde 50

Murat Tokatlı, 11 ton ve 15 tonun toplam pazar içindeki ağırlığının da yüzde 50 seviyelerinde olduğunu söyledi: Etkin olduğumuz pazar büyüklüğünü yeni ürünlerle daha da ileriye taşıyabileceğiz. Pazar liderliği içinde çok önemli iki ürün.

ATLAS 11 ton

Otokar Atlas, ön-arka disk frenleri, EBS, LDWS, AEBS, ESC ve ACC gibi gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemleri ile dikkat çekiyor. Kaldırım aynaları, telefon tutucu, güçlü klima, dijital takograf, dokunmatik aydınlatma gibi donanımlara sahip.

ATLAS 3D - 15

Atlas ailesinin 15 tonluk 3 akslı yeni üyesi Atlas 3D - 15, standart kliması, ferah ve modern iç kabiniyle sürücü dostu bir deneyim sunuyor. Atlas’ın kataforez şasi kaplama ile uzun ömürlü koruma sağlanarak dayanıklılığı artırılmış durumda. Sınıfında tek olarak sunduğu hava süspansiyonlu ayarlanabilir sürücü koltuğu ve 10 teker ve kaldırılabilir dingil sistemi ile öne çıkıyor. Araç ayrıca kaldırım aynaları, telefon tutucu, güçlü klima, dijital takograf, dokunmatik aydınlatma gibi donanımlara sahip. Ön-arka disk frenlere sahip Atlas 3D 15 ton, EBS, LDWS, AEBS, ESC ve ACC gibi gelişmiş güvenlik ve sürücü destek sistemlerini de sunuyor. Atlas 3D 15 ton, sınıfında tek olarak 4 yıl/sınırsız kilometre standart garanti sunuyor.