Sektörde otobüs sıkıntısı var

Levent Birant: Sektörde gerçekten araç sıkıntımız var. Geçen sene yaşanan sıkıntılar nedeniyle filolardaki araçlar azaldı. Sektörde çekilenler oldu. Bireysel otobüsçü bulmakta zorlanıyoruz. Küçük servis araçlarında da, şehirlerarasında durum aynı. Firmalar yatırım yapmak zorunda. Biz 50 midibüs aldık, 30 adetlik büyük otobüs yatırımının 20’sini yaptık. Rakiplerimizde yatırım yapıyor.

ŞEHİRLERARASI 29.05.2017, 09:14 29.05.2017, 09:21 Taşıma Dünyası
Sektörde otobüs sıkıntısı var
2016’da yaşanan ekonomik zorluklara, 15 Temmuz süreci de eklenince hem şehirlerarası hem turizm taşımacıları çok zor bir yıl geçirdiler. Birçok bireysel otobüsçü sektörden çekildi. Zora düşen firmalar da araçlarını satmak zorunda kaldılar. Bu yıl sömestr tatili ile 1 Mayıs ve 19 Mayıs’ın 3’er günlük tatil olması ile ciddi bir yolcu artışı yaşandı. Artan talebe cevap vermek isteyen firmalar araç sıkıntısı yaşadılar. Firmalar bireysel otobüsçü bulmakta zorlandıklarını, artan talebe cevap verebilmek için yeni yatırıma yöneldiklerini ifade ediyorlar.

Bireysel otobüsçü bulmak zor

Gürsel Turizm, Efe Tur, Öz Emniyet ve İzmit Seyahat Yönetim Kurulu Başkanı Levent Birant, sektörde yolculuk talebinin arttığına, buna karşılık olarak da geçmiş yıllarda yaşanan sıkıntıların araç sayısını azalttığına dikkat çekti: “Sektörde gerçekten araç sıkıntısı var. Geçen sene yaşanan sıkıntılar nedeniyle filolardaki araçlar azaldı. Sektörde çekilenler oldu. Bireysel otobüsçü bulmakta zorlanıyoruz. Üreticilerin ikinci el parklarında otobüsler var. Üreticiler bir miktar da yurtdışına ikinci el otobüs ihracatı gerçekleştirdiler. Benim bildiğim kadarıyla BusStore ciddi araç sattı. Turizmcilerden araçlarını satanlar çok oldu. Dolayısıyla araçlar her sene artarken, bu sene azaldı. Nisan ve Mayıs ayında da iç hareketlenme artınca araç temininde zorluk yaşıyoruz. Küçük servis araçlarında da, şehirlerarasında da durum aynı. Tedarikçi bulmakta zorlanıyoruz” dedi.

İyi bir sezon olacak

2017 yılının iyi bir yolcu talebiyle başladığını belirten Levent Birant, “Kurban Bayramı gibi bayramı andıran bir 19 Mayıs yaşadık. 3 günlük tatil olunca seyahate perşembe gününden çıkanlar oldu. Devlet okulları 9 Haziran’da, özel okullarının bazıları 16 Haziran’da kapanıyor. Ramazan ayının ilk haftası dışında, bu yıl iyi bir sezon bekliyoruz. Geçen yıl, Ramazan’ın ardından üç dört günlük bir hareket yaşadık. 15 Temmuz kalkışması nedeniyle sezon komple gitti. Bu sene güçlü bir hareket bekliyoruz. Geçen yıl 6 milyona yaklaşmıştık. Biz bu yıl 7 milyon ve üzerinde yolcu taşıma hedefimiz var. Biz Batı Karadeniz hatlarımızda frekansı artırıyoruz. Ankara-İstanbul seferlerini artırıyoruz. Artık İstanbul’da iki yakada taşımacılık şekilleniyor, hem sektör hem yolcular buna mecbur kaldı. 3’üncü köprü hem maliyetleri artırdı hem de sefer saatlerinin uzamasına neden oldu. Anadolu yakasında taleplerin yoğunluğu artacak, seyahat süreleri de çok daha kısalacak” dedi.

30 otobüs, 50 midibüs yatırımı

Artan yolcu talebi karşısında sıkıntı yaşamamak için yeni yatırımlar yaptıklarını belirten Birant, “Tedarikçi konusunu biraz çözdük. 30 Prestij, 20 Otokar almaya yönelik anlaşmaları yaptık. Büyük otobüste BusStore’dan 2014 model 10 adet Travego aldık. 10 tane daha almak için konuşuyoruz, 10 tane de kiralayacağız. Büyük otobüste 30 araba takviye yapacağız. Karayolu Taşıma Yönetmeliği taslağına yönelik çalışmaların bir an önce tamamlanmasını ve yayınlanmasını bekliyoruz. Yönetmelikte kiralık-özmal ilişkisi 1 özmal 3 kiralık şeklinde olacak gibi görünüyor, ama artık sürekli otobüsçülük yapacak kişi sayısı az. Sahada bireysel taşımacılar zaten yok. Pratikte 1/3 oranı fazla işe yaramayacak. Firmalar yatırım yapmak durumunda olacaklar. Biz aldık, Kamil Koç aldı. Pamukkale Turizm aldı. Sonuç olarak Yönetmelik önemli ve belirleyici. Çıkmasını bekliyoruz hep birlikte” dedi. ■