MAPAR Otomotiv Başkanı Yalçın Şahin: Araçlarımız ödenmiş sermayedir, iyi kullanmalıyız

“Son 3 yılda, ikinci el 600’ün üzerinde otobüsü revize ettik. 5 yıl daha çok rahat kullanılmasını sağlıyoruz. 4-5-6 milyon TL verip 3-4 yılı araç taksiti ödemeye ayırmamamız gerekiyor. Biz bunu sağlamaya çalışıyoruz. Araç yolcunuz yoksa, talebiniz yoksa para kazanacağım diye alınacak bir emtia değildir. Şu anda kazanıyorlar ama kaybedebilirler.”

BUSWORLD TURKEY ISTANBUL 2022 16.06.2022, 11:54 16.06.2022, 13:34 Taşıma Dünyası

Röportaj: Erkan YILMAZ

TEMSA’nın ürün grubunda yer alan araçlar ile Busworld Türkiye Fuarı’na katılan MAPAR Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Şahin ile fuarda özel bir söyleşi gerçekleştirdik. Fuara katılım ve ilgiden çok memnun olduğunu belirterek açıklamalarına başlayan Yalçın Şahin, “2020 yılında tam pandemi sürecinin başladığı o günlerde ‘acaba fuar yapılsın mı, yapılmasın mı’ derken ilgi ve katılım anlamında çok iyi bir fuar geçirmiştik. İki yılı aşkın süre sonrasında yapılan Busworld Türkiye Fuarı’na olan ilgiden çok memnunum. Yurtdışından ve iç pazardan gelen ziyaretçilerimiz çok fazla. Beklentimizin üzerinde bir ilgi var. Gelenler konuya çok hâkim ve ne alacaklarını biliyorlar. Ticaret oluyor. Dünyada araç temininde sorunlar var. Mecburen insanlar akın akın geldiler. Araçları yakından görmeyi çok isteyen bir kitle var. Seyahat otobüsü olsun, kentiçi taşımaya yönelik ürünler olsun hepsine çok büyük ilgi var. Bana göre bu fuar çok anlamlı oldu. Hem insanların tekrardan kaynaşması hem de yüz yüze iletişim açısından da önemli kazanımları oldu” dedi.

Temsa’nın tüm ürünleri MAPAR standında

Temsa ürün gamında olan tüm otobüsleri fuarda tanıtmaktan gurur duyduğunu belirten Yalçın Şahin, “Fuar standımızda Temsa’nın Maraton, Safir, Prestij, MD9, Avenue araçları yer aldı. Ayrıca Kafa Radyo’dan Nihat Sırdar dostumuzun revize edilmiş iki Mercedes aracı da standımızda yer alıyor. Ziyaretçilerin araçlarımızın tamamına yönelik gösterdiği ilgi bizleri çok mutlu etti” dedi.

Seyahat otobüs pazarı yükseliyor

Yalçın Şahin, seyahat otobüs pazarına yönelik de değerlendirmelerde bulundu: “Pazar, şu anda istem dışı bir şekilde yüksek adetlere doğru gidiyor. Benim gördüğüm kadarıyla üretim olabilirse 500-600 adetli bir pazar seviyesini görebileceğiz. Haziran ayı için, markaların stoklarında araç yok, sıra yazılıyor. Eskiden taşımacı önden parası verip 4-5 ay aracı teslim almayı beklerdi. Şu anda da durum aynı. Hammaddenin pahalanması ve yapılan ürünlerin az olması nedeniyle araçlara çok ciddi zamlar geliyor. Bunun otobüsçüye yansıması nasıl olur? Bilet fiyatları ile bunun karşılığı inşallah alınır diye umut ediyorum. Otobüsçünün şu anda giderlerine ve gelirlerine bakıldığında ciddi sorunlar var. Şu andaki yol ve servis şartlarıyla birlikte otobüsler ‘kontak kapatmama’ terimiyle birlikte yılda 350-400 bin km yapıyorlar ve eskiyorlar. Yanlış bakım süreçleri ile de problem yaşanıyor. Bakım ve servis giderleri çok yüksek olduğu için de yeni araçlara yönelim var.”

Otobüslerin ömrünü 5 yıl uzatıyoruz

3 yıldır yaptıkları çalışmalar sonucunda iç pazara yönelik 600’ün üzerinde otobüsü revize ederek tekrar yaşama döndürdüklerini belirten Şahin, “Araçların revize edilmesine yönelik hem iç pazardan hem de yurtdışından çok ciddi talep var. Yurtdışından özellikle Bulgaristan, Romanya, Polonya ve Rusya’dan bize gelen araçlar var. Sahibinin ‘ödenmiş sermayesi olan’ aracının biz ömrünü yeni bir araç almış gibi 5 yıl daha uzatıyoruz. En azından otobüsçünün cebinde para kalıyor. Yüzde 50’sini peşin ödemediği takdirde otobüsçü kazandığı para ile taksitini ödeyemez. Bunun için revize edilmiş araçlar her zaman kıymetli olacak. Bu revizyonların ehil insanlar tarafından yapılıp araçların daha uzun yıllar kullanılmasını sağlamamız gerekiyor. Bunu sağladığımız sürece başarılı oluyoruz. 3 yılda sadece iç pazar için 600 otobüsün revizyonunu yaptık. Yurtdışı hariç. Ödenmiş sermaye olan araçları iyi kullanmayı öğrenmek zorundayız. Biz revizyonlarla bunu sağlamaya çalışıyoruz. Otobüs, yolcunuz yoksa fiyatı artacak ve ben para kazanacağım diye alınacak bir emtia değildir. Şu anda kazanıyorlar ama kaybedebilirler. Bu piyasa bu şekilde gitmez. Yeni araçların üzerinde piyasa tabiriyle köpük var. İkinci elin üzerinde de bir köpük var gerçek değerler bu değil. 2016 model araç 2 milyon 700 bin yapmaz, yapmaması lazım. Bir gün geldiğinde sıfır araç çoğalmaya başladığında, ikinci el araç fiyatları geri gelmeye başlar. Enflasyon çok yüksek; yüzde 70’ler değil, bana göre yüzde 120 civarında. Bir de enflasyon geri gelmeye başladığında ikinci el veya sıfır araç alanlar doğru hesap yapmadıklarında problem yaşayabilirler” dedi.

Seçim otobüsü çalışması

2023 seçimlerine yönelik hazırlıklar da yaptıklarını belirten Yalçın Şahin, “Seçime 1 yıl kaldı. Biz de seçim otobüsleri üzerinde çalışmalara başladık. MPR Lojistik şirketimizi kurduk. Araç kiralama yapacağız. Seçim otobüslerini de sadece Türkiye için değil dünya geneline gönderebilecek şekilde planlıyoruz. Bu alanda kendi tarzımızı yaratacağız. Otobüs karavan işine de girdik. Bir parti liderine de verdik. 4-5 araç daha yapacaktık ama atölyelerde iş yoğunluğundan dolayı henüz başlayamadık. Türkiye’de ender görülebilecek otobüs karavan araçlar yapacağız” dedi. ■