Tourismo 2+1 otobüsçülerle buluştu

Euro 6 normuna uygun motor ile donatılan toplam 13 metrelik ve 37 koltuklu ilk yurtiçi Mercedes-Benz otobüs 2+1 Tourismo 16 RHD, 1 Ocak 2016 itibariyle satışa sunulacak.

TAŞITLAR 14.12.2015, 17:12 14.12.2015, 17:42 Taşıma Dünyası
Tourismo 2+1 otobüsçülerle buluştu

ERKAN YILMAZ - CANER ÖZCAN

Mercedes-Benz Türk, Tourismo ürün gamına eklediği 2+1 koltuklu Tourismo 16 ile turizm ve şehirlerarası yolcu taşımacılığı sektörünün yüksek konfor beklentilerine cevap veriyor. 2007 yılından bu yana Hoşdere fabrikasında üretilen Tourismo 15, 16 ve 17 modellerine bir yenisi eklendi.

Türkiye pazarı için üretilen Euro 6 motorlu, 2+1 koltuklu Tourismo 16 RHD modeli, 9 Aralık Çarşamba günü Rahmi Koç Müzesi’nde Mercedes-Benz Türk Direktörler Kurulu Başkanı Britta Seeger ve Mercedes-Benz Türk Otobüs ve Kamyon Pazarlama ve Satış Direktörü Süer Sülün’ün katıldığı bir basın toplantıyla tanıtıldı. Aynı günün aşkımı ise Tourismo 16 otobüsçülerle buluştu.

2+1 Tourismo’yu yeni ürünler takip edecek
2015 Eylül-Aralık döneminin Mercedes-Benz otobüs açısından çok hareketli geçtiğine dikkat çeken Britta Seeger, Hoşdere Otobüs Fabrikası’nın 20’nci yılının ve Türkiye’de üretilen 75 bin otobüsün banttan inişinin kutlandığına dikkat çekti ve Tourismo RHD 2+1’in Türkiye pazarına sunulan Euro 6 uyumlu ilk Mercedes-Benz otobüsü olduğunu vurguladı.  Seeger, ayrıca “Mercedes-Benz Türk olarak 2016 yılı için gerekli tüm hazırlıklarımızı, yatırımlarımızı tamamladık. Farklı ürün gruplarında Euro 6 normuna uygun yeni ürünlerimizi önümüzdeki aylarda müşterilerimizin beğenisine sunacağız” dedi.

Süer Sülün, duayenleri andı
2+1 koltuklu Tourismo 16’nın içinde düzenlenen basın toplantısında konuşan Mercedes-Benz Türk Otobüs ve Kamyon Pazarlama ve Satış Direktörü Süer Sülün, açıklamalarına çok yakın bir süre öncesinde yaşamlarını kaybeden sektörün duayen isimleri Halil Ak ve Mehmet Selim Kara’yı anarak başladı.

Tourismo’da konfor var
Ürünün kendisini anlattığını ifade eden Süer Sülün, “Tourismo 16, 37 koltuklu 13 metrelik aracımızı 2+1 koltuk düzeninde ve Euro 6 motor donanımı ile pazara veriyoruz. Euro 6 normu 1 Ocak 2016 itibariyle zorunlu hale geldi. Bu araç şerit takip sistemi, aktif fren asistanı gibi özelliklerin hepsini taşıyor.  Bir değişiklik daha yaptık. Motor gücünü 260’dan 290 KW’ya çıkardık. Yaklaşık 400 beygirlik bir güç oldu. 2+1 koltuklarımız 50 santim genişliğinde. Konfor ön planda. Konforun ön planda olması için de iki unsur var; birincisi diz mesafesi son derece önemli. İkincisi de koltukların yatma açısı. Buradaki diz mesafelerini mümkün olduğunca maksimize ettik. Şu andaki 2+1 koltuk segmentindeki i en yüksek diz mesafesidir. 50 santim genişliğinde olan koltuklar kullandık.  Sırtlıkların yatma derecesi de 12. Ocak 2016’dan itibaren pazara sunulacak. Otobüs sektörüne ve hepimize hayırlı uğurlu olsun” dedi.

Pazar 1100-1300 bandında
2016’nın çok enteresan bir yıl olacaklarını düşündüklerini belirten Süer Sülün, “Euro 6 olacak ve toplam pazarı değerlendirmekte bayağı bir zorluğumuz var. Coach dediğimiz yeni otobüslerin yüzde 30’u turizm segmentine gidiyor. Son süreçte yaşananlardan dolayı turizm segmentinin nasıl olacağını kestirmek oldukça zor. Dolayısıyla 2016 yılına yönelik tahmin yapmak da zor.  Euro 6 ile bir fiyat artışı olacak, bunu hepimiz biliyoruz. Türkiye’deki şehirlerarası otobüsler çok fazla km yapıyor. Yüzde 7’lik tasarruf çok önemli bir seviye. Avrupa’da bir otobüs yılda 70 bin km yapıyor. Avrupa’daki bir otobüsün 5 yılda yaptığı km’yi Türkiye’deki bir otobüs, bir yılda yapıyor.  Yeni teknolojiler ve yakıt ekonomisinde getirecek olan tasarruf ile biz 1100-1300 bandında bir pazar bekliyoruz. Turizmdeki daralmaya rağmen bu seviyede bir pazar bekliyoruz” dedi.

2+1 otobüslere yoğun ilgi var
“Özellikle bu sene 2+1 otobüslere büyük ilgi var” diyen Süer Sülün, sözlerine şu şekilde devam etti: “2015 yılında Tourismo 16’lar yüzde 70-80’i 2+1’e çevrildi. Müşteri memnuniyetini göz önüne alıp bunu fabrikadan 2+1 çıkartmaya karar verdik. Eğer Tourismo 16 ’ların yüzde 70’i 2+1’e çevriliyorsa demek ki pazarda kuvvetli bir trend var.”

Ana sistem 2+2
Süer Sülün, şehirlerarasında ana sistemin 2+2 otobüsler olduğuna inandıklarını vurguladı: “Mercedes-Benz Türk olarak şehirlerarası taşımacılığın 2+2 ile yapılacağını düşünüyoruz.  Filoların da ağırlıklı olarak 2+2 şeklinde olması gerektiğine inanıyoruz. Bunun arkasında bir fizibilitesinin olması gerektiğini düşünüyoruz. Belirli hatlarda 2+1 olmalı, çünkü rekabet bunu öngörüyor. Fabrikadan çıkışlı bu arabaları hazırladık ama hala ana bloğun 2+2 olarak devam edeceğini düşünüyoruz ve planımızı ona göre yapıyoruz.  Bu ilk lansmanız. Lansmanlarımız sırasıyla devam edecek. Yoğun bir periyoda girdik, Şubat ayında yapacağız” dedi.

37 koltukla konfora öncelik verdik
Süer Sülün, müşterinin 37 koltuk üzerinde bir araç talebi olduğunda sizin değerlendirmeniz nasıl olur sorusuna,  “Böyle bir talep gelirse 41 koltuk yapılabilir. Teknik olarak son derece mümkün. Bir sıra daha koltuk koyuyorsunuz. Ama  biz  bunu aramızda çok tartıştık. Otobüsün üzerinde de yazıyor. 2+1 konforu ön plana çıkaran bir araç. 41 koltuklu yaptığımız zaman bir sıra daha koymamız gerekiyor. Şu anda 13 sıra var, 14’üncü sırayı koymamız gerekiyor. 2+2’lerden çok daha dar bir diz mesafesi oluyor. Bir sıra daha koyduğunuzda koltukların yatma açısı 5-6 derece daha azalıyor. Dolayısıyla işin teorisine aykırı. Onun için biz dedik ki; yolcu konforunu ön plana çıkaran oturma düzeni yapalım. 37’de karar kıldık. 41 yapılabilir mi? Evet, tabiî ki yapılabilir… Mümkün, ama dediğim gibi birtakım dezavantajları var. Rahat konseptine uygun olarak kararımız 37. Altını çizerek söylüyorum 41 de yapılabilir, çok zor değil” şeklinde cevap verdi.

Yüzde 7’lik yakıt tasarrufu
Süer Sülün, Euro 6 teknolojisi ile yakıt tüketiminde düşüşler yaşanacağına dikkat çekti:  “Euro 6 teknolojisi, yüzde 5-7 bandında bir yakıt tasarrufu getirecek. Yakıt ekonomisinden çok önemli bir meblağ firmaların ve bireysel otobüsçünün cebine kalacak.”

Turizm otobüs pazarı yüzde 50’lere çıkacak
“Bundan 10 yıl öncesinde turizm pazarı çok ciddi dikkate alınacak bir pazar değildi” değerlendirmesinde bulunan Süer Sülün, “Şirket içerisinde iki-üç yıldır tartışıyoruz. Şu anda turizm otobüs pazarı toplam pazarın şehirlerarası otobüs pazarının yüzde 30’una kadar geldi. Bizim satışlarımız da öyle. Bizim turizm segmentinde liderliğimiz uzun yıllardır devam ediyor. Şu anda sadece turizm segmentinde yüzde 70 pazar payımız var. Turist sayısı çok artıyor. Turizm pazarı bu segmentte son derece önemli. Çok daha az km yapıyor. Bagaj ihtiyacı az. Aynı pazar olarak değerlendiriyoruz ama  pazar ve karakter olarak çok farklı. Pazarın ve segmentin çok daha büyüyeceğine inanıyoruz.  Türkiye’nin gelişimine bağlı olsa da önümüzdeki 5-10 yıl içerisinde yüzde 50’ye doğru gidebilir” diye konuştu.

Pazar payı geri gitmez
Süer Sülün, 48 yıldır pazar paylarının şehirlerarası otobüslerde yüzde 65 civarında olduğunu belirterek, “Buradan geri gitmeyi hiç düşünmüyoruz.  Belki ileri gitmeyi planlayabiliriz. Yüzde 65-70 bandında bir pazar payı hedefliyoruz” dedi.

Sürücüye de yolcuya da konfor
“Tourismo’nun 2 +1 düzeninde yerleştirilen geniş “relax” koltukları, 500 mm genişliğindeki koltuk minderleri, 50 mm genişliğindeki çift taraflı kolçakları ve daha yumuşak sırtlıklar ile yolcuya en üst düzeyde konfor sunuyor. Segmentinin en geniş diz mesafesine sahip olan Tourismo 16 2+1, bu özelliği ile de konforda fark yaratıyor.  Ayrıca standart ayak dayanağı, koltuk aralarında standart konsol, düz zemin, özel geliştirilmiş daha ferah tavan yapısı ve güçlü soğutma/ısıtma sistemleri ile rahat yolculuk şartları sağlayan Tourismo 16 RHD 2+1, tasarruf ve yüksek kazanç için gerekli tüm şartları da yerine getiriyor. Yeni eklenen SPA (Şerit Takip Asistanı) ve AEBS (Aktif Acil Frenleme Sistemi) kritik durumlarda sürüş güvenliğini en üst düzeye taşıyor. Tourismo 16 RHD 2+1’in ergonomik şoför mahallinde ise rahat ulaşılan park freni kumandası ve joystick şeklindeki servo-shift vites kolu ve yeni renkli gösterge ekranı dikkat çekiyor. Burada ayrıca sağ ve sol kol dayamalarıyla tamamlanan dönebilir ve ısıtmalı sürücü koltuğu, sürücüye maksimum sürüş konforu sunuyor. Sürüş konforunun yanı sıra sürücü yatma yerinde standart olarak sunulan klima da sürücü konforunu arttıran özelliklerden biri.

Düşük maliyet, yüksek performans
2 akslı Tourismo 16 RHD 2+1,13 m uzunluğunda 3,71 m yüksekliğinde ve 37 yolcu kapasiteli bir otobüs. Aracın 390 PS (290 kW) gücündeki sıralı 6 silindirli Euro 6 Mercedes-Benz motoru ise düşük yakıt tüketimi ve emisyon değerlerinin yanısıra, yüksek bir performans sunuyor. Tourismo 16 RHD 2+1, 60 bin km’ye çıkarılan uzun bakım aralığı, düşük bakım maliyetleri ve düşük yakıt tüketimiyle filoların yeni ekonomik tercihi olmaya aday gösteriliyor. ■

Tourismo’ya segmentinin en güvenli aracı unvanını kazandıran özellikler:
• Bağımsız ön aks ve tüm tekerleklerde disk frenleri,
• Savrulmayı önleyerek virajlarda ve ani manevralarda güvenliği sağlayan ESP,
• Tekerleklerin frenleme anında kilitlenmesini engelleyen ABS,
• Her koşulda dengeli frenleme sağlayan elektronik fren sistemi EBS,
• Hızlanma anında çekici tekerleklerin kaymasını engelleyerek buzlu yollarda bile güvenli kalkış imkanı veren ASR,
• Yüksek yol tutuşu sağlayan elektronik seviye kontrolü,
• Araç içi kablolamayı azaltan ve etkin veri iletişimi sağlayan FPS,