banner69

Metro Turizm’in hedefi 24.5 milyon yolcu

banner113

Metro Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Şenol Ayyıldız: Metro Turizm, 2014’te 24 milyon 500 bin yolcu taşımayı hedefliyor. İstanbul-Ankara hızlı tren hattına ve Körfez Geçişi sonrasına yönelik yeni planlamalar yapıyoruz.

banner114
ŞEHİRLERARASI 03.03.2014, 09:46 03.03.2014, 10:02 Taşıma Dünyası
Metro Turizm’in hedefi 24.5 milyon yolcu

2013 yılını 21 milyon yolcu ile tamamlayan Metro Turizm, 2014’te 24 milyon 500 bin yolcu taşımayı hedefliyor. Şirket, İstanbul-Ankara hızlı tren hattına ve Körfez Geçişi sonrasına yönelik yeni planlamalarını sürdürüyor.

Metro Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Şenol Ayyıldız ile Safir teslimatının ardından İzmir Bölge Müdürlüğü’nde bir araya geldik. Şirketin yeni hedefleri ve çalışmaları hakkında Şenol Ayyıldız’ın görüşlerini aldık.
45 günde 3 milyona yakın yolcu

2014 yılına çok iyi başladıklarını vurgulayan Şenol Ayyıldız, bunu rakamsal verilerle de açıklıyor: 2013’ün ilk 45 günü ile karşılaştırdığımızda 2014’te 348 bin dolayında bir yolcu artışı elde ettik. Bu süreçte toplamda 3 milyona yakın bir yolcu taşıdık. Sadece sömestr döneminde 1 milyon 300 bin yolcu bizi tercih etti. Günlük seferlerimizde 2 bin 350’li rakamlara ulaştığımız oldu. Yolcu artışımız ciromuza da olumlu yansıdı. Bu dönemde 14 milyon TL ciromuzu artırdık” dedi.

Hızlı trene göre yeni planlama

İstanbul-Ankara hızlı treninin sektörde yaşatacağı değişime yönelik açıklamalarda da bulunan Ayyıldız şunları söyledi: 7 sene, 5 sene önce de sık sık “Bu sektör bitecek” yakınmalarını duyardık. Ama biz kendi sürecimize baktığımızda asıl herkesin bu endişeye kapıldığı dönemlerde patlama yaptık. Tabiî ki İstanbul-Ankara hızlı tren hattı önemli bir rakip olacak sektörümüz için. Biz bu noktada stratejik kararlar alıp, işletme operasyon noktasında bunların tedbirlerini nasıl alabilirizin çalışmasını yapıyoruz. İstanbul Otogarı’ndan molasız seferlerle Ankara’ya yolcularımızı ulaştırmayı düşünüyoruz. Herkesin rahat olması gerekiyor. Kimse İstanbul-Ankara hızlı tren hattı geliyor diye seferlerini kapatacak değil. Gelişen şartlara uyum sağlamak önemli. Biz molasız seferlerin yanı sıra Anadolu’, Karadeniz seferlerimizi yeniden gözden geçireceğiz. Bağlantılı sınırlarla hizmet noktamızı artırmaya devam edeceğiz. Bunun yanı sıra sektörümüze hareketlilik getirecek önemli bir ulaşım yatırımı hayata geçiyor. Körfez geçişi tamamlandığında İstanbul-İzmir yolu 3.5 saate kadar düşebilecek. 2016 yılından sonra bu hatlarda yeni bir pazar oluşacak. Uçaktan yolcu alacağız” dedi.

Körfez Geçişi ile Ege hattı büyüyecek

Yeni otobüs yatırımlarının sadece bugün değil, gelecekteki önemli değişimlere hazır olmak için de yapıldığını belirten Şenol Ayyıldız, “Ege hattımıza çok büyük önem veriyoruz. Bu yeni otobüs yatırımlarını da bu bölgeye yönelik olarak da yapıyoruz. 2016’da hizmete girmesi planlanan Körfez Geçişi ve İstanbul-İzmir otobanı ile bu bölgede hareketlilik çok artacak. Biz geleceğe yönelik önemli temelleri atıyoruz. Ege de tek eksiğimiz sahil noktasında arka tarafı çok iyi kullanmadık. Bundan sonra bu yatırımlarla beraber devamı gelecek olan yatırımlarımızı da buna entegre ederek, sahilleri kullanacağız. Sahil kesimlerini kısa yol mantalitesinde düşüneceğiz. Her yapılan yeni projenin artıları ile geri dönüşü olacak. Biz bunu da biliyoruz onun için bu yatırım bizim için çok önemliydi. Bundan sonra buradan İzmir-Denizli, İzmir-Kuşadası, İzmir Marmaris gibi hatları açacağız. Mevcut olan İzmir- Bodrum sınırımızı da çoğaltacağız. Öyle bir hedef başlıyor. Bu arabaların da zaten farklı bir bölgeye değil Didim’e Çeşme’ye gidecek. Bu arabalar yoğunluklu olarak Ege de kullanılacak. Egelilere yeni otobüslerimiz armağan olsun” dedi.

2015’te 81 ilde olacağız

İlk 30 adetin ardından geride kalan 70 Safir otobüsü yaz sezonu başına kadar filolarında yerini alacağını belirten Ayyıldız, “Bu yatırıma ek olarak 100 adetlik yatırımımız daha olabilir. Bunu konuşuyoruz. Metro Holding Yönetim Kurulu Başkanımız Sayın Galip Öztürk, “çalışanlara bundan sonra hep sahada olacağız, sahada hep birlikte çalışacağız” mesajını verdi. Bu azim ve istek yeni yatırımları da beraberinde getirecek. Yeni bireysel otobüsçülerimizin de aramıza katılması da söz konusu. Planladığımız sürpriz hatlarımız var. Şu an 76 ilde varız. Diğer 5 ildekiler soruyor; Neden bizde yoksunuz diye? Bu yıl gitmediğimiz o illere yönelik çalışmalar yapıyoruz. 2015’te 81 ilde olacağız. Bu illerde çalışmamız bölge firmaları da olabilir, bölgenin bireysel otobüsçülerinin toplu olarak katılması ile de olabilir” diye konuştu.

Bireysel otobüsçüleri sistemde tutmak istiyoruz

Bireysel otobüsçülerin sistemde çok önemli bir unsur olduğunu, onların verimli şekilde çalışmasına büyük özen gösterdiklerini belirten Ayyıldız, “ Bireysel otobüsçüleri sistemde tutabilmek adına da bu yatırımları yapıyoruz. 1382 otobüsü çalıştırabilmek için bu özmal yatırımlarını yapmak zorundasınız. Otobüslerin tamamının dolu şekilde sefere çıkmasına yönelik çalışmalar yapıyoruz. Verimliliği sağlarken, eğitime de, denetime de çok büyük önem veriyoruz. Yazlık, kışlık planlamalar la otobüsçülerimize destek vermeyi öngördük. Bu noktada  sezona kadar kademeli olarak komisyon kesintilerinde destek vererek yardımcı olmaya çalışıyoruz. Sezona kadar da bireysel otobüsçü topluluğundan bir 100 araç daha filomuza katılır diye planlıyoruz. Biz şimdiden yaz sezonunda 1600 otobüs ile çalışabilir miyiz demeye başladık.  Bütün bu planlamaları yaparak bu yılki hedefimizi 24 milyon 500 bin yolcu olarak belirledik zaten” dedi.

Ortak servislere kesinlikle karşıyım

Sektörde çok tartışılan ortak servis konusuna yönelik değerlendirmelerde de bulunan Ayyıldız, ortak servis taleplerine de kesinlikle karşı çıktığını ifade ediyor: Biz milyon Euro’larla yeni yatırımlar yapıyoruz. Bunda amacımız müşteri memnuniyetini sağlamak. Bu noktada benim müşteri memnuniyetinde, hizmet ağımın en önemli parçası olan ücretsiz serviste neden ortak bir yapıya geçeyim. Ortak servislerle müşteri memnuniyetini artırmak mümkün değil. Biz müşterimizi ulu orta bırakamayız. Müşterimize hizmetin halkası şehir içi terminali ile başlar. Onun arkasında şehir içi servis hizmeti ile kalkış noktasına yolcumuzu getiririz. Biz kendi irademizle kontrol altında tutmakta zorlandığımız, bir işi birileri ile nasıl yapıp müşterimizi teslim edebiliriz? Bu anlamda burayı çok iyi vurgulamak gerekiyor. Ben bunun kesinlikle karşısındayım. Sefer saatleri ortak değil. Herkes bu tatlı rekabette bir adım önde olmak istediğine göre ben neden bu yapıya geçeyim? Bizim gelecekte de bu tür bir çalışmamız olmayacak. Yapanlara hayırlı olsun ama biz yolumuza devam ediyoruz. Biz müşterilerimize ne kadar fazla hizmet kalitesini artırabiliriz, neler katabiliriz bunu düşünürken, bizim ne önemli vermiş olduğumuz bir hizmet ağını böyle bir noktaya getirmemiz mümkün değil. Her şeyin bir bedeli var. Kazanmak için bir şeyleri önce harcarsını, ondan sonra kazanırsınız. Hiçbir şey size hazır gelmez. Yolcu rakamlarını gururla anlatırken, bu rakamları belki  de veremeyeceğiz. Servisin buna katkısı var. Maliyetlerden kaçıp, hizmet kalitesinden ödün vermek, firmaları bir yere getirmez. Ben buradan tüm firmalara hizmetin en iyisini sunmalarını tavsiye ediyorum. Diğer firmalar bunu yaparlarsa da ona da saygı duyarız. 76 ilde her yöreye hitap ediyoruz. Her  bölgede terminal açmayı düşünürken, servis hizmetinden insanları alıkoyamayız. ■

Ayrıntı: Elektronik bilet

Elektronik bilete geçen tek firma Metro oldu. Kırtasiye işi bitti. Ağaçlar kesilmeyecek. Bir de tabi ki, burada internetten bilet alan bir yolcu biletini bastırsa da bastırmasa da gelip istediği koltuğa oturabiliyordu. Zaten bu sisteme entegrasyonumuz vardı. Maliyeti düşüren bir etken oldu. Önce pilot bölgelerde başladık şimdi Türkiye geneline yaymaya yönelik bir süreci var. Sezon başına kadar yaygınlaşacak. İnternet bilet satışında da yüzde 18’lere kadar yükseldik. İnternet biletini alan yolcu kısmı, veya bölgeleri farklı. Bir de böyle terminalden biletini alıp emin olmak isteyen acaba ben biletimi almazsam, elime geçmezse diye bir düşünce var. Onun için terminallerden yine de gidip de biletini alanlar olacak. Netice itibari ile internetin çoğalması terminallerin kapanacağı anlamına gelmez. ■

Erkan Yılmaz, Şenol Ayyıldız ile İzmir'de röportaj yaptı.